خدا و فضل اوست.
از اینکه برقی در باب «المعرفة»، روایات «ایمان اضطراری» را ذکر کرده است، آشکار میشود از نظرگاه برقی - به احتمال - منظور از «ایمان»، یکی از مقدمات آن یعنی «معرفت» بوده است.۱ هرچند این احتمال به قرینه روایت دیگری که ذکر میکند، مرجوح است:
عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَیْدٍ عَنْ یَحْیَى الْحَلَبِیِّ عَنْ أَیُّوبَ بْنِ الْحُرِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ زِیَادٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللّه علیه السلام عَنْ قَوْلِ اللّه (حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الإِیمانَ وَزَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ) هَلْ لِلْعِبَادِ بِمَا حَبَّبَ صُنْعٌ؟ قَالَ: لا وَلا کَرَامَة.۲
زیرا در این روایت، ایمان به معنای معرفت نیست. و نیز به قرینه روایاتی که برقی در باب «الدین» نقل کرده است که دلالت بر باور او به ایمان موهوبی دارد؛ مانند:
۰.عَنْهُ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ أَبِی سُلَیْمَانَ عَنْ مُیَسِّرٍ قَالَ: قَالَ أَبُوعَبْداللّه علیه السلام إِنَّ الدُّنْیَا یُعْطِیهَا اللّه مَنْ أَحَبَّ وَأَبْغَضَ وَإِنَّ الْإِیمَانَ لا یُعْطِیهِ إِلَّا مَنْ أَحَب.۳
معلوم میشود معنای اعطایی بودن ایمان و صنع اللّه بودن آن در نظرگاه احمد برقی، ظاهراً چیزی بوده که منافاتی با اصل اختیار و اراده انسان نداشته است؛ زیرا اولاً همواره اصل «اختیار» و نفی جبر در اعمال و از جمله در ایمان یکی از اصول قطعی اندیشه امامیه بوده است؛ ثانیاً، آیات و روایات بسیاری به صراحت بر اختیاری و