(به عنوان پیشوایان فکری و دینی امامیه) از عقل و خِرَدورزی برای شناخت خداوند استفاده نشده است؟ در گزارشهای روایی امامیه، به رغم آن که معرفة اللّه خارج از قلمرو عقل و وهم بیان شده، روایاتی هم در شناخت خداوند از طریق عقل و استدلال و سیر در آفاق و انفس ذکر شده است:
۰.فَلَمْ یَکُنْ بُدٌّ مِنْ إِثْبَاتِ الصَّانِعِ؛ لِوُجُودِ الْمَصْنُوعِینَ وَالِاضْطِرَارِ إِلَیْهِمْ أَنَّهُمْ مَصْنُوعُونَ وَأَنَّ صَانِعَهُمْ غَیْرُهُمْ وَلَیْسَ مِثْلَهُم...۱؛ چارهاى نيست جز اثبات صانع و اقرار بدان براى وجود مصنوع و آفريدگان، و گریزی از اعتراف به اينكه اينها مصنوع و مخلوقاند و بايد صانع آنها غیر از آنها باشد و مانند خود آنها نباشد، نیست.
در روایات امامیه نشانههای حادث بودن انسان و دیگر اشیاء، دلیل بر اثبات وجود خالق متعال به شمار آمده است؛ مانند این روایت که:
قَالَ الرَّجُلُ: فَمَا الدَّلِیلُ عَلَیْهِ؟ فَقَالَ أَبُوالْحَسَنِ علیه السلام: إِنِّی لَمَّا نَظَرْتُ إِلَى جَسَدِی وَلَمْ یُمْکِنِّی فِیهِ زِیَادَةٌ وَلَا نُقْصَانٌ فِی الْعَرْضِ وَالطُّولِ وَدَفْعِ الْمَکَارِهِ عَنْهُ وَجَرِّ الْمَنْفَعَةِ إِلَیْهِ، عَلِمْتُ أَنَّ لِهَذَا الْبُنْیَانِ بَانِیاً فَأَقْرَرْتُ بِه...۲؛ مردی به امام رضا علیه السلام گفت: دلیل بر وجود خدا چیست؟ حضرت فرمود: من هنگامی که به بدنم نگریستم و دیدم که توانایی ندارم تا در قد و پهنای آن، کم و زیاد کنم، و بدیها را از آن دور سازم و سود و منفعتی به آن برسانم، دریافتم که این ساختمان را سازندهای است، پس به وجود او اقرار کردم.
استفاده از استدلال عقلی برای اثبات خداوند بارها و بسیار در سیره اهلبیت علیهم السلام و