91
دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث جلد اوّل

شده ، گذشته است.
رابعا : اگر هيچ يك از اشكالات گذشته هم وجود نداشت ، در اين گونه موارد ، صحّت سند ، كافى نيست و قطع به صدور ، ضرورى است .
امّا اگر مقصود ، اين باشد كه عمر دنيا در هنگام صدور احاديث ، در آستانه هزاره هفتم است ، احتمال صحّت آن بعيد نيست ، و شايد متن احاديث ، در نقل به معنا و در اثر كج فهمى راوى ، بدين گونه كه ملاحظه مى شود ، تحريف شده است . گفتنى است كه روايت عيسى بن ابى حمزة ، مؤيّد اين تحليل است . او مى گويد : مردى به امام صادق عليه السلام گفت : فدايت گردم! مردم مى گويند كه عمر دنيا هفت هزار سال است . امام عليه السلام ضمن ردّ اين سخن و ارائه توضيحاتى در مورد آنچه پيش از آفرينش آدم در زمين روى داده ، فرمود :
ثُمَّ بَدَأَ اللّهُ فَخَلَقَ آدَمَ، وقَدَّرَ لَهُ عَشرَةَ آلافِ عامٍ ، وقَد مَضى مِن ذَلِكَ سَبعَةُ آلافِ عامٍ ومِئَتانِ ، وأنتُم في آخِرِ الزَّمانِ . ۱ آن گاه خداوند ، آغاز كرد . پس آدم را آفريد و براى او ده هزار [سال] مقرّر كرد و از آن ، هفت هزار و دويست سال مى گذرد و اكنون شما در آخِر زمان به سر مى بريد .
علاّمه سيّد محمّد حسين طباطبايى در اين باره مى گويد :
تاريخ يهود مى گويد كه عمر نوع بشر ، به فراتر از قريب هفت هزار سال نمى رسد . اين مطلب ، چندان هم بى وجه نيست ؛ چرا كه اگر ما زن و مردى را در نظر بگيريم كه داراى عمر متوسّطى بوده اند و با مزاج معتدل زيسته اند و در وضعيت ميانگينى از امنيت و فراوانى و رفاه و ساير عوامل و شرايط تأثيرگذار در زندگى قرار داشته اند ، آن گاه در نظر بگيريم كه آن دو با هم ازدواج كرده و در وضعيت متوسّط و متناسب ، توليد نسل كرده اند و دقيقا همين فرض را درباره فرزندانشان (چه چه

1.تفسير العيّاشى : ج ۱ ص ۳۱ ح ۸ .


دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث جلد اوّل
90

پژوهشى درباره عمر دنيا

احاديثى كه گذشتند ، دلالت مى كنند بر اين كه عمر دنيا هفت هزار سال است . اگر مقصود از اين سخن ، آن باشد كه پس از گذشت اين مدّت ، قيامت كبرا بر پا مى شود ـ چنان كه به حسب ظاهر ، مقصود ، همين است ـ اين معنا بى ترديد ، قابل قبول نيست؛ زيرا :
اوّلاً : سند اين احاديث ، معتبر نيست؛ ۱ بلكه برخى ، اين احاديث را از مجعولات شمرده اند ۲ .
ثانيا : معيّن بودن وقت قيامت ، خلاف گفته قرآن است ؛ چرا كه از نظر قرآن ، قيامت ، ناگهان فرا مى رسد و كسى جز خداوند متعال ، وقت آن را نمى داند . ۳
ثالثا : خلاف واقع بودن برخى از آنها (مانند روايت شماره ۱۳۴) ، در عصر حاضر ، قطعى است ؛ زيرا اكنون بيش از چهارصد سال از تاريخى كه در آن مشخّص

1.الإصابة : ج ۴ ص ۵۴۰ ش ۴۷۰۳ ، أخبار الزمان : ص ۳۱۰ ، تفسير الثعالبى : ج ۵ ص ۳۳۵ ، ردّ اعتبار الجامع الصغير : ص ۱۵۰ ، فيض القدير : ج ۳ ص ۷۳۱ ح ۴۲۷۸ ، كشف الخفاء : ج ۲ ص ۳۱۵ .

2.الموضوعات : ج ۳ ص ۲۴۳ ، سبل الهدى : ج ۳ ص ۳۱۵ ، تذكرة الموضوعات : ص ۲۲۳ ، أضواء على السنّة المحمّديّة : ص ۲۸۸ .

3.ر .ك : انعام : آيه ۳۱ ، اعراف : آيه ۱۸۷ ، يوسف : آيه ۱۰۷ حج : آيه ۵۵ ، لقمان : آيه ۳۴ ، احزاب : آيه ۶۳،شورا : آيه ۱۷ ، زخرف : آيه ۸۵ ، محمّد : آيه ۱۸ ، نازعات : آيه ۴۳ ، قيامت : آيه ۶ .

  • نام منبع :
    دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همكارى: سیّد رسول موسوى، ترجمه: حمیدرضا شیخى
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4668
صفحه از 476
پرینت  ارسال به