313
دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث جلد اوّل

د ـ مجسّم شدن دنيا در روز قيامت

۴۵۹.التحصين ـ به نقل از ابن عبّاس ـ :روز قيامت، دنيا را در هيئت پيرزنى چشم آبى و سپيد موى با نيش هايى بيرون زده و قيافه اى زشت و بدريخت مى آورند و آن را بر خلايق نزديك مى كنند. سپس [ خداوند [مى گويد: «اين را مى شناسيد؟» .
خلايق مى گويند: پناه به خدا از اين كه او را بشناسيم!
مى گويد: «اين ، همان دنياست كه با آن به يكديگر فخر مى فروختيد و به خاطر آن ، از يكديگر پيوند خويشاوندى مى بُريديد و براى آن ، با يكديگر حسادت مى ورزيديد و كينه توزى مى كرديد و فريب خورديد».
سپس او را به دوزخ پرتاب مى كنند و دنيا مى گويد: پروردگارا ! پيروانم و دنباله روانم [ چه مى شوند ]؟
خداوند مى فرمايد: «پيروان و دنباله روانش را نيز به او ملحق كنيد».

ر . ك : ص۳۳۱ ح۴۹۰ و۳۳۵ ح ۴۹۶ و ۴۹۷.

۱ / ۷

اقبال و ادبار دنيا

۴۶۰.امام على عليه السلام :دنيا ، گاه تصادفاً به نادان روى مى آورد و به حق ، از خردمند بر مى گردد. پس اگر با وجود نادانى ات ، بهره اى از دنيا به تو رسيد يا با وجود خردمندى ات ، به مطلوبى از آن دست نيافتى، مبادا اين امر ، تو را وا دارد كه به
نادانى رغبت كنى و به خِرد و دانايى پشت نمايى كه اين ، تو را بى مقدار مى كند و به نابودى مى كشاند.


دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث جلد اوّل
312

د ـ تَمَثُّلُ الدُّنيا يَومَ القِيامَةِ

۴۵۹.التحصين عن ابن عبّاس :يُؤتى يَومَ القِيامَةِ بِالدُّنيا في صورَةِ عَجوزٍ زَرقاءَ شَمطاءَ ، بادِيَةٍ أنيابُها مُشَوَّهَةٍ خِلقَتُها ، وتُشرِفُ عَلَى الخَلائِقِ .
فَيَقولُ : تَعرِفونَ هذِهِ؟
فَيَقولونَ : نَعوذُ بِاللّهِ مِن مَعرِفَةِ هذِهِ !
فَيَقولُ : هذِهِ الدُّنيَا الَّتي تَفاخَرتُم عَلَيها ، وبِها تَقاطَعتُمُ الأَرحامَ ، وبِها تَحاسَدتُم وتَباغَضتُم وَاغتَرَرتُم .
ثُمَّ تُقذَفُ في جَهَنَّمَ ، فَتَقولُ : يا رَبِّ أتباعي وأشياعي؟ فَيَقولُ اللّهُ : ألحِقوا بِها أتباعَها وأشياعَها . ۱

راجع : ص۳۳۰ ح۴۹۰ و۳۳۴ ح۴۹۶ و ۴۹۷ .

۱ / ۷

إقبالُ الدُّنيا وإدبارُها

۴۶۰.الإمام عليّ عليه السلام :إنَّ الدُّنيا رُبَّما أقبَلَت عَلَى الجاهِلِ بِالاِتِّفاقِ ، وأدبَرَت عَنِ العاقِلِ بِالاِستِحقاقِ ، فَإِن أتَتكَ مِنها سَهمَةٌ مَعَ جَهلٍ أو فاتَتكَ مِنها بُغيَةٌ مَعَ عَقلٍ ، فَإِيّاكَ
أن يَحمِلَكَ ذلِكَ عَلَى الرَّغبَةِ فِي الجَهلِ وَالزُّهدِ فِي العَقلِ ؛ فَإِنَّ ذلِكَ يُزري ۲ بِكَ ويُرديكَ ۳ . ۴

1.التحصين لابن فهد : ص ۲۷ ح ۴۷ ، تنبيه الخواطر : ج ۱ ص ۱۴۶ ؛ إحياء علوم الدين : ج ۳ ص ۳۱۶ وفيهما «تناجزتم» بدل «تفاخرتم» ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۷۲۴ ح ۸۵۷۹ نقلاً عن أبي سعيد بن الأعرابي في الزهد .

2.يقال : أزرى بأخيه إزراءً ؛ أي أدخَل عليه عَيْبا (تاج العروس : ج ۱۹ ص ۴۹۲ «زرى») .

3.رَدِيَ يَردَى : أي هَلَك . وأرداهُ غيره (الصحاح : ج ۶ ص ۲۳۵۵ «ردى») .

4.غرر الحكم : ح ۳۶۸۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۴۶ ح ۳۲۳۷ وفيه «بالإنفاق» بدل «بالاتّفاق» .

  • نام منبع :
    دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همكارى: سیّد رسول موسوى، ترجمه: حمیدرضا شیخى
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4687
صفحه از 476
پرینت  ارسال به