21
دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث جلد اوّل

فصل يكم: شناخت دنيا

۱ / ۱

نام گذارى دنيا

قرآن

«و برخى از آنان مى گويند: پروردگارا ! در دنيا به ما نيكى ده و در آخرت نيز نيكى عطايمان كن و ما را از عذاب آتش ، نگه دار».

«و ستايش ، از آنِ اوست در اين [سراى] نخستين و در آخرت».

«هركس خواهان [دنياى] زودگذر است ، به زودى هر كه را بخواهيم ، از آن مى دهيم . آن گاه ، دوزخ را كه در آن خوار و رانده داخل خواهد شد، براى او مقرّر مى داريم».

«آن گاه ، بعد از آنان، جانشينانى وارث كتاب [آسمانى] شدند كه متاع اين دنياى پست ۱ را مى گيرند».

ر . ك : ليل : آيه ۱۳ ، ضحى : آيه ۴.

1.علاّمه مجلسى مى گويد: مقصود از «أدنى» در روايت ، دنياست، از ريشه «دنوّ» به معناى نزديك. خداوند سبحان مى فرمايد: «و از عذاب نزديك تر به آنها مى چشانيم» (سجده : آيه ۲۱). به طور كلّى ، اَدنى و دنيا ، چند وجه دارند. گاه مراد از آنها «أقلّ(كمتر)» است ، در مقابل «أكثر(بيشتر)» و «أكبر (بزرگ تر)». وگاه به معناى «أحقر (پست تر و حقيرتر)» در مقابل «أعلى (بالاتر)» و «أفضل (برتر)» وگاه به معناى «أقرب (نزديك تر)» است ، در مقابل «أقصى (دورتر)»، و گاه به معناى «اُولى (نخستين)» است در مقابل «آخرة (ديگر، پسين)» و در قرآن به همه اين معانى آمده است. جزرى مى گويد: دنيا ، نامى است براى اين زندگى ؛ چون آخرت از آن دور است (بحار الأنوار : ج ۵۷ ص ۳۵۶).


دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث جلد اوّل
20

الفصل الأوّل : معرفة الدّنيا

۱ / ۱

تَسمِيَةُ الدُّنيا

الكتاب

«وَمِنْهُم مَّن يَقُولُ رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» . ۱

«لَهُ الْحَمْدُ فِى الاْءُولَى وَ الآخِرَةِ» . ۲

«مَّن كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَن نُّرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَّدْحُورًا» . ۳

«فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُواْ الْكِتَـبَ يَأْخُذُونَ عَرَضَ هَـذَا الأَْدْنَى» ۴ .

راجع : اللّيل : ۱۳ و الضحى : ۴ .

1.البقرة : ۲۰۱ .

2.القصص : ۷۰ .

3.الإسراء : ۱۸ .

4.الأعراف : ۱۶۹ . قال العلاّمة المجلسي قدس سره ـ في توضيح معنى «الأدنى» في الآية الشريفة ـ : يعني الدنيا ؛ من الدنوّ بمعنى القرب . وقال سبحانه : «وَ لَنُذِيقَنَّهُم مِّنَ الْعَذَابِ الاْءَدْنَى» السجدة : ۲۱ . وبالجملة : الأدنى والدنيا يصرفان على وجوه ، فتارة يعبّر به عن الأقلّ فيقابل بالأكثر والأكبر ، وتارة عن الأرذل والأحقر فيقابل بالأعلى والأفضل ، وتارة عن الأقرب فيقابل بالأقصى ، وتارة عن الاُولى فيقابل بالآخرة ، وبجميع ذلك ورد التنزيل على بعض الوجوه . وقال الجزري : الدنيا اسم لهذه الحياة لبُعد الآخرة عنها (بحار الأنوار : ج۵۷ ص۳۵۶) .

  • نام منبع :
    دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همكارى: سیّد رسول موسوى، ترجمه: حمیدرضا شیخى
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4665
صفحه از 476
پرینت  ارسال به