347
دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث جلد دوّم

۴ / ۲

بركات آباد كردن آخرت

قرآن

«كسى كه كِشت آخرت را بخواهد ، براى وى بر كِشته اش مى افزاييم ، و كسى كه كِشت اين دنيا رابخواهد ، به او از آن مى دهيم ؛ ولى در آخرت ، او را نصيبى نيست» .

حديث

۱۳۸۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس كار آخرتش را درست كند ، خداوند كار دنيايش را براى او درست مى نمايد.

۱۳۸۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند ، دنيا را با انگيزه آخرت مى دهد و امتناع دارد كه آخرت را با انگيزه دنيا بدهد. ۱

۱۳۸۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سه چيز است كه هر كس آنها را دارا باشد ، ايمانش را كامل گردانيده است ، اين كه : در راه خدا از سرزنش هيچ سرزنشگرى نهراسد ، و در هيچ كارش ريا نكند ، و هر گاه دو كار برايش پيش آيد كه يكى براى دنيا و ديگرى براى آخرت است ، كار آخرت را بر دنيا برگزيند.

۱۳۸۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بنده مؤمن ، هر گاه در حال جدا شدن از دنيا و روى آوردن به آخرت باشد ، فرشتگانى سپيدروى ، چنان كه گويى چهره هايشان آفتاب درخشان است ، از آسمان با كفنى از كفن هاى بهشت و حُنوطى از حنوط هاى بهشت نزد او فرود مى آيند و در فاصله يك چشم رس ، نزدش مى نشينند . آن گاه ملك الموت مى آيد و كنار سر او مى نشيند و مى گويد : «اى نفْس پاك!
به سوى آمرزش و رضوان خداوند ، بيرون شو» .

1.مقصود ، آن است كه اگر كار با انگيزه خدايى و براى اصلاح آخرت باشد ، خداوند ، دنياى انسان را نيزاصلاح مى كند ؛ امّا اگر كسى كارى را با انگيزه مادّى انجام دهد ، پاداشى در آخرت نخواهد داشت .


دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث جلد دوّم
346

۴ / ۲

بَرَكاتُ عِمارَةِ الآخِرَةِ

الكتاب

«مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِى حَرْثِهِ وَ مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَ مَا لَهُ فِى الآخِرَةِ مِن نَّصِيبٍ » . ۱

الحديث

۱۳۸۵.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَن أصلَحَ أمرَ آخِرَتِهِ ، أصلَحَ اللّهُ لَهُ أمرَ دُنياهُ. ۲

۱۳۸۶.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّهَ يُعطِي الدُّنيا عَلى نِيَّةِ الآخِرَةِ ، وأبى أن يُعطِيَ الآخِرَةَ عَلى نِيَّةِ الدُّنيا. ۳

۱۳۸۷.عنه صلى الله عليه و آله :ثَلاثَةٌ مَن كُنَّ فيهِ يَستَكمِلُ إيمانَهُ : رَجُلٌ لا يَخافُ فِي اللّهِ لَومَةَ لائِمٍ ، ولا يُرائي بِشَيءٍ مِن عَمَلِهِ ، وإذا عُرِضَ عَلَيهِ أمرانِ ؛ أحدُهُما لِلدُّنيا وَالآخَرُ لِلآخِرَةِ ، اختارَ أمرَ الآخِرَةِ عَلَى الدُّنيا. ۴

۱۳۸۸.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ العَبدَ المُؤمِنَ إذا كان فِي انقِطاعٍ مِنَ الدُّنيا وإقبالٍ مِنَ الآخِرَةِ نَزَلَ إلَيهِ مَلائِكَةٌ مِنَ السَّماءِ ، بيضُ الوُجوهِ كَأَنَّ وُجوهَهُمُ الشَّمسُ ، مَعَهُم كَفَنٌ مِن أكفانِ الجَنَّةِ ، وحُنوطٌ مِن حُنوطِ الجَنَّةِ ، حَتّى يَجلِسوا مِنهُ مَدَّ البَصَرِ ، ثُمَّ يَجيءُ مَلَكُ المَوتِ حَتّى يَجلِسَ عِندَ رَأسِهِ ، فَيَقولَ : أيَّتُهَا النَّفسُ الطَّيِّبَةُ ، اُخرُجي إلى
مَغفِرَةٍ مِنَ اللّهِ ورِضوانٍ. ۵

1.الشورى : ۲۰ .

2.عدّة الداعي : ص ۲۱۶ ، نهج البلاغة : الحكمة ۸۹ ، غرر الحكم : ح ۸۸۵۷ كلاهما عن الإمام عليّ عليه السلام ، بحار الأنوار : ج ۷۲ ص ۳۰۵ ح ۵۱ .

3.الزهد لابن المبارك : ص ۱۹۳ ح ۵۴۹ ، مسند الشهاب : ج ۲ ص ۱۶۴ ح ۱۱۰۸ ، الفردوس : ج ۱ ص ۱۵۱ ح ۵۴۶ كلّها عن أنس ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۱۸۱ ح ۶۰۵۶ ؛ إرشاد القلوب : ص ۱۸۶ وفيه «ولا» بدل «وأبى أن» ، بحار الأنوار : ج ۱۰۳ ص ۲۵ ح ۲۹ نقلاً عن عدّة الداعي وفيه «بعمل» بدل «على نيّة» في كلا الموضعين .

4.تاريخ دمشق : ج ۳۸ ص ۱۳ ح ۷۵۷۷ عن أبي هريرة ، كنز العمّال : ج ۱۵ ص ۸۱۷ ح ۴۳۲۴۷ .

5.مسند ابن حنبل : ج ۶ ص ۴۱۳ ح ۱۸۵۵۹ ، المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۳ ص ۲۵۶ ح ۱ ، شُعب الإيمان : ج ۱ ص ۳۵۶ ح ۳۹۵ ، الزهد لهنّاد : ج ۱ ص ۲۰۵ ح ۳۳۹ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۱ ص ۹۴ ح ۱۰۷ ، مسند الطيالسي : ص ۱۰۲ ح ۷۵۳ كلاهما نحوه وكلّها عن البرّاء بن عازب ، كنز العمّال : ج ۱۵ ص ۶۲۷ ح ۴۲۴۹۵ .

  • نام منبع :
    دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همكارى: سیّد رسول موسوى، ترجمه: حمیدرضا شیخى
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3376
صفحه از 436
پرینت  ارسال به