319
دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث جلد دوّم

۱۳۳۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بنده اگر همّ و غمش آخرت باشد ، خداوند زندگى اش را براى او سامان مى بخشد و بى نيازى اش را در دلش قرار مى دهد ؛ و اگر همّ و غمش دنيا باشد ، خداوند زندگى اش را براى او پريشان و پُرمشغله مى سازد و فقر را پيش چشم او قرار مى دهد . در نتيجه ، شب و روزش را جز با نيازمندى سپرى نمى كند (هميشه احساس فقر مى نمايد) .

۱۳۳۶.امم على عليه السلام :فقيهان و حكيمان هر گاه با همديگر مكاتبه مى كردند ، سه چيز را مى نوشتند كه چهارمى نداشت : آن كه همتش آخرت باشد ، خدا كار دنيايش را كفايت مى كند... .

۱۳۳۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداى والامرتبه مى فرمايد : «اى فرزند آدم! خود را وقف عبادت من كن تا سينه ات را از بى نيازى پر كنم و فقرت را بزدايم . در غير اين صورت ، دستانت را پر از كار [و مشغله [مى گردانم و فقرت را برطرف نمى سازم» .

۱۳۳۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در بازگشتش از جنگ اُحُد ، در حالى كه مردمْ ايشان را در ميان گرفته بودند ـ :اى مردم! به آباد كردن آخرتتان ـ كه بِدان مكلّف شده ايد ـ روى آوريد و از دنيايتان كه براى شما تضمين شده است [و روزىِ تان در آن ، خواه ناخواه مى رسد] ، روى گردانيد و اعضا و جوارحى را كه به نعمت هاى او تغذيه شده است ، در معصيت او ـ كه موجب خشم خداوند مى شود ـ به كار نگيريد و به طلب آمرزش از او بپردازيد و همّت خود را صرف تقرّب به طاعت او كنيد .
كسى كه به بهره اش از دنيا آغاز كند ، بهره اش از آخرت را از كف مى دهد
و به آنچه از آخرت مى خواهد ، نمى رسد ؛ و كسى كه به بهره اش از آخرت آغاز كند ، سهمش از دنيا به او مى رسد و از آخرت نيز به آنچه مى خواهد ، دست مى يابد .


دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث جلد دوّم
318

۱۳۳۵.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ العَبدَ إن كانَ هَمُّهُ الآخِرَةَ كَفَّ اللّهُ عَلَيهِ ضَيعَتَهُ وجَعَلَ غِناهُ في قَلبِهِ ، وإن كانَ هَمُّهُ الدُّنيا أفشَى اللّهُ عَلَيهِ ضَيعَتَهُ وجَعَلَ فَقرَهُ بَينَ عَينَيهِ؛ فَلا يُمسي إلاّ فَقيرا ولا يُصبِـحُ إلاّ فَقيرا. ۱

۱۳۳۶.الإمام عليّ عليه السلام :كانَتِ الفُقَهاءُ وَالحُكَماءُ إذا كاتَبَ بَعضُهُم بَعضا كَتَبوا بِثَلاثٍ لَيسَ مَعَهُنَّ رابِعَةً : مَن كانَتِ الآخِرَةُ هَمَّهُ كفاهُ اللّهُ هَمَّهُ مِنَ الدُّنيا . . . ۲

۱۳۳۷.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّهَ تَعالى يَقولُ : يَابنَ آدَمَ ، تَفَرَّغ لِعِبادَتي أَملاَء صَدرَكَ غِنىً وأسُدَّ فَقرَكَ ، وإلاّ تَفعَلَ مَلاَءتُ يَدَيكَ شُغلاً ولَم أسُدَّ فَقرَكَ. ۳

۱۳۳۸.عنه صلى الله عليه و آله ـ عِندَ مُنصَرَفِهِ مَن اُحُدٍ وَالنّاسُ مُحدِقونَ بِهِ ـ :أيُّهَا النّاسُ ! أقبِلوا عَلى ما كُلِّفتُموهُ مِن إصلاحِ آخِرَتِكُم ، وأعرِضوا عَمّا ضُمِنَ لَكُم مِن دُنياكُم ، ولا تَستَعمِلوا جَوارِحَ غُذِّيَت بِنِعمَتِهِ فِي التَّعَرُّضِ لِسَخَطِهِ بِمَعصِيَتِهِ ، وَاجعَلوا شُغلَكُم فِي التِماسِ مَغفِرَتِهِ ، وَاصرِفوا هِمَّتَكُم بِالتَّقَرُّبِ إلى طاعَتِهِ ، مَن بَدَأَ بِنَصيبِهِ مِنَ الدُّنيا فَإِنَّهُ ۴ نَصيبُهُ مِنَ الآخِرَةِ ولَم يُدرِك مِنها مايُريدُ ، ومَن بَدَأَ
بِنَصيبِهِ مِنَ الآخِرَةِ وَصَلَ إلَيهِ نَصيبُهُ مِنَ الدُّنيا وأدرَكَ مِنَ الآخِرَةِ مايُريدُ. ۵

1.الزهد لابن حنبل : ص ۴۲ عن الحسن ، سنن الدارمي : ج ۱ ص ۱۰۱ ح ۳۳۷ عن الحسن من دون إسنادٍ إلى المعصوم ، الزهد لهنّاد: ج ۲ ص ۳۵۴ ح ۶۶۷ عن أنس وكلاهما نحوه ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۱۹۰ ح ۶۱۰۵ .

2.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج۴ ص۳۹۶ ح۵۸۴۵ عن إسماعيل بن مسلم ، ثواب الأعمال : ص۲۱۶ ح۱ عن السكوني وكلاهما عن الإمام الصادق عن أبيه عن آبائه عن علي عليهم السلام .

3.سنن الترمذي : ج ۴ ص ۶۴۳ ح ۲۴۶۶ ، مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۲۷۹ ح ۸۷۰۴ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۲ ص ۴۸۱ ح ۳۶۵۷ ، شُعب الإيمان : ج ۷ ص ۲۸۹ ح ۱۰۳۳۹ كلّها عن أبي هريرة وفي الثلاثة الأخيرة «صدرك» بدل «يديك» ، كنزالعمّال : ج ۱۵ ص ۷۷۰ ح ۴۳۰۲۲ .

4.في أعلام الدين : «فاته» بدل «فإنَّه» ، وهو الأقرب للمعنى .

5.عدّة الداعي : ص ۲۸۸ ، أعلام الدين : ص ۳۳۹ ح ۲۳ كلاهما عن أبي سعيد الخدري ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۱۸۲ ح ۲۳ .

  • نام منبع :
    دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همكارى: سیّد رسول موسوى، ترجمه: حمیدرضا شیخى
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3537
صفحه از 436
پرینت  ارسال به