241
دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث جلد دوّم

۱۱۹۵.المستدرك على الصحيحين ـ به نقل از ابو سفيان ، از اساتيدش ـ :سعد به عيادت سلمان رفت. سلمان گريست.
سعد گفت: چرا گريه مى كنى ، اى ابو عبد اللّه ؟ پيامبر خدا كه از دنيا رفت ، از تو راضى بود، و تو در كنار حوض [كوثر] بر او وارد خواهى شد و دوستانت را ملاقات خواهى كرد .
سلمان گفت: «من نه از ترس مرگ ، گريه مى كنم و نه به خاطر علاقه مندى به دنيا؛ بلكه پيامبر خدا براى زمان حياتش و پس از مرگش به ما سفارش كرد و فرمود: بايد توشه هر يك از شما به مانند توشه مسافر باشد در حالى كه پيرامون من ، اين همه افعى است». در پيرامون او ، فقط يك تشت و يك قابلمه و يك آفتابه بود!

۱۱۹۶.الاحتجاج ـ به نقل از سلمان ، در پاسخ نامه اى كه عمر به او نوشت ـ :امّا اين كه نوشته اى كه من به بافتن حصير و خوردن نان جو روى آورده ام : اينها چيزى نيست كه به سبب آن ، مؤمن سرزنش و توبيخ شود!
اى عمر! به خدا سوگند كه خوردن نان جو و بافتن حصير و بى نياز شدن از خوردنى ها و نوشيدنى هاى رنگارنگ و [ بى نياز شدن ] از غصب حقّ مؤمن و مطالبه چيزى كه حق نيست ، در نزد خداوند ، برتر و محبوب تر است و به پرهيزگارى نزديك تر. من خود ديدم كه پيامبر خدا ، هر گاه نان جوينى به دست مى آورد ، با خوش حالى آن را مى خورد و اظهار ناخرسندى نمى كرد.

۶ / ۴

ابو ذر

۱۱۹۷.امام كاظم عليه السلام :ابو ذر ـ كه رحمت خدا بر او باد ـ گفت: از سوى من ، پس از آن دو قرص نان جوين ـ كه يكى را چاشت مى خورم و ديگرى را شام ـ و
پس از آن دو جامه پشمين ـ كه يكى را شلوار خويش مى سازم و ديگرى را رداى خويش ـ ، نكوهش خدا بر دنيا باد!.


دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث جلد دوّم
240

۱۱۹۵.المُستدرَك على الصَّحيحَين عن أبي سفيان عن أشياخه :دَخَلَ سَعد عَلى سَلمان يَعودُهُ فَبَكى ، فَقالَ لَهُ سَعدٌ : ما يُبكيكَ يا أبا عَبدِ اللّه ، تُوُفِّيَ رَسولُ اللّه صلى الله عليه و آله وهُوَ عَنكَ راضٍ ، وتَرِدُ عَلَيهِ الحَوضَ وتَلقى أصحابَكَ؟!
فَقالَ سَلمان : أما إنّي لا أبكي جَزَعا مِنَ المَوتِ ، ولا حِرصا عَلَى الدُّنيا ، ولكِنَّ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله عَهِدَ إلَينا عَهدا حَيّا ومَيِّتا ، قالَ : «لِتَكُن بُلغَةُ أحَدِكُم مِنَ الدُّنيا مِثلَ زادِ الرّاكِبِ» وحَولي هذِهِ الأَساوِدُ .
قالَ : فَإِنَّما حَولَهُ إجّانَةٌ وجَفنَةٌ ومِطهَرَةٌ ! ۱

۱۱۹۶.الاحتجاج عن سلمان ـ في جَوابِ كِتابٍ كَتَبَهُ إلَيهِ عُمَر ـ :وأمّا ما ذَكَرتَ أنّي أقبَلتُ عَلى سَفِّ ۲ الخوصِ وأكلِ الشَّعيرِ ، فَما هُما مِمّا يُعَيَّرُ بِهِ مُؤمِنٌ ويُؤَنَّبُ عَلَيهِ !
وَايمُ اللّهِ يا عُمَرُ ، لاَءَكلُ الشَّعيرِ وسَفُّ الخوصِ وَالاِستِغناءُ بِهِما عَن رَفيعِ المَطعَمِ وَالمَشرَبِ ، وعَن غَصبِ مُؤمِنٍ حَقَّهُ وَادِّعاءِ ما لَيسَ لَهُ بِحَقٍّ ، أفضَلُ وأحَبُّ إلَى اللّهِ وأقرَبُ لِلتَّقوى ، ولَقَد رَأَيتُ رَسولَ اللّه صلى الله عليه و آله إذا أصابَ الشَّعيرَ أكَلَهُ وفَرِحَ بِهِ ولَم يَسخَطهُ . ۳

۶ / ۴

أبو ذَر

۱۱۹۷.الإمام الكاظم عليه السلام :قالَ أبو ذَرٍّ رحمه الله : جَزَى اللّهُ الدُّنيا عَنّي مَذَمَّةً بَعدَ رَغيفَينِ مِنَ الشَّعيرِ ؛ أتَغَدّى بِأَحَدِهِما وأتَعَشّى بِالآخَرِ ، وبَعدَ شَملَتَيِ الصّوفِ ؛ أتَّزِرُ
بِإِحداهُما وأتَرَدّى بِالاُخرى . ۴

1.المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۳۵۳ ح ۷۸۹۱ ، شُعب الإيمان : ج ۷ ص ۳۰۵ ح ۱۰۳۹۵ ، حلية الأولياء : ج ۱ ص ۱۹۵ عن جابر نحوه ، تنبيه الغافلين : ص ۲۴۴ ح ۳۱۸ ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۷۲۱ ح ۸۵۷۳ ؛ تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۲۱۵ نحوه ، روضة الواعظين : ص ۵۳۸ ، بحار الأنوار : ج ۲۲ ص ۳۸۱ ح ۱۴ .

2.أسففت الخوص : إذا نسجت بعضه في بعض (المحيط في اللغة : ج ۸ ص ۲۵۲ «سفّ») .

3.الاحتجاج : ج ۱ ص ۳۱۷ ح ۵۴ ، بحار الأنوار : ج ۲۲ ص ۳۶۱ ح ۴ .

4.الكافي : ج ۲ ص ۱۳۴ ح ۱۷ ، الأمالي للطوسي : ص ۷۰۲ ح ۱۵۰۲ ، رجال الكشّي : ج ۱ ص ۱۲۰ الرقم ۵۴ نحوه وكلّها عن موسى بن بكر ، بحار الأنوار : ج ۲۲ ص ۴۰۱ ح ۱۰ .

  • نام منبع :
    دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همكارى: سیّد رسول موسوى، ترجمه: حمیدرضا شیخى
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3281
صفحه از 436
پرینت  ارسال به