183
دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث جلد دوّم

۵ / ۱۰

دنيا را بوته خارى بِدان

۱۱۱۹.امام على عليه السلام :دنيا را بوته خارى بدان و بنگر كه پاى خود را در كجاى آن مى نهى؛ زيرا هر كه به دنيا تكيه كند ، دنيا او را وا مى نهد، و هر كه به آن انس گيرد ، دنيا تنهايش مى گذارد، و هر كه آن را بخواهد ، دنيا او را خوار مى گرداند، و هر كه خود را وقف آن كند ، دنيا او را مى كُشد، و هر كه آن را بجويد ، دنيا او را به سختى مى اندازد، و هر كه به آن شاد گردد ، دنيا او را اندوهناك مى كند، و هر كه به آن طمع كند ، دنيا او را به خاك مى افكند، و هر كه آن را پيش افكند ، دنيا او را پس مى افكند، و هر كه به آن احترام بگذارد ، دنيا به او اهانت روا مى دارد، و هر كه آن را ترجيح دهد ، دنيا او را از آخرتْ دور مى گرداند، و هر كه از آخرت دور شود ، به آتش نزديك مى گردد.

۵ / ۱۱

دنيا را به سان چيزى بدان كه در رؤيا به آن ، دست مى يابى

۱۱۲۰.تنبيه الغافلين ـ به نقل از جابر بن عبد اللّه ـ :در مجلسى از مجلس هاى پيامبر خدا حضور داشتم كه مردى سفيدرو و خوش مو و رنگ ، در حالى كه جامه هايى سپيد بر تن داشت ، وارد شد و گفت: سلام بر شما ، اى پيامبر خدا!
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «و عليك السلام و رحمة اللّه ».
گفت: اى پيامبر خدا! دنيا چيست؟
فرمود: «رؤيايى كه در خواب مى بينند، و البته اهل دنيا ، پاداش و كيفر خواهند ديد».
گفت: اى پيامبر خدا! آخرت چيست؟
فرمود: «جاودانگى : گروهى در بهشت و گروهى در دوزخ».
گفت: اى پيامبر خدا! بهشت چيست؟
فرمود: «ناز و نعمت ابدى كه دنيا به ترك كننده خود مى بخشد».
گفت: دوزخ چيست؟
فرمود: «بخشش دنيا به دنياطلب. و اهل آن ، هرگز از آن خارج نمى شوند».
گفت: بهترينِ اين امّت كيست؟
فرمود: «كسى كه كارَش در دنيا ، اطاعت خداوند متعال باشد» .
گفت: آدمى در دنيا بايد چگونه باشد؟
فرمود: «كمرِ همّتْ بربسته، همانندِ جوينده قافله» .
گفت: چند در دنيا مى ماند؟
فرمود: «به اندازه عقب مانده از قافله».
گفت: فاصله ميان دنيا و آخرت ، چه قدر است؟
فرمود: «به اندازه چشم بر هم زدنى » .
آن مرد رفت و ديگر ديده نشد. پيامبر خدا فرمود: «اين ، جبرئيل بود. آمده بود تا شما را نسبت به دنيا زاهد ، و به آخرت راغب گرداند».


دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث جلد دوّم
182

۵ / ۱۰

اِجعَلِ الدُّنيا شَوكا

۱۱۱۹.الإمام عليّ عليه السلام :اِجعَلِ الدُّنيا شَوكا وَانظُر أينَ تَضَعُ قَدَمَكَ مِنها ، فَإِنَّ مَن رَكَنَ إلَيها خَذَلَتهُ ، ومَن أنِسَ بِها أوحَشَتهُ ، ومَن رَغِبَ فيها أوهَنَتهُ ، ومَنِ انقَطَعَ إلَيها قَتَلَتهُ ، ومَن طَلَبَها أرهَقَتهُ ، ومَن فَرِحَ بِها أترَحَتهُ ۱ ، ومَن طَمِعَ فيها صَرَعَتهُ ، ومَن قَدَّمَها أخَّرَتهُ ، ومَن أكرَمَها أهانَتهُ ، ومَن آثَرَها باعَدَتهُ مِنَ الآخِرَةِ ، ومَن بَعُدَ مِنَ الآخِرَةِ قَرُبَ مِنَ النّارِ . ۲

۵ / ۱۱

اِجعَلِ الدُّنيا بِمَنزِلَةِ ما يُصابُ فِي المَنامِ

۱۱۲۰.تنبيه الغافلين عن جابر بن عبد اللّه :شَهِدتُ مَجلِسا مِن مَجالِسِ رَسولِ اللّه صلى الله عليه و آله ، إذ أتاهُ رَجُلٌ أبيَضُ الوَجهِ ، حَسَنُ الشَّعرِ وَاللَّونِ ، عَلَيهِ ثِيابٌ بيضٌ ، فَقالَ : السَّلامُ عَلَيكُم يا رَسولَ اللّهِ .
فَقالَ النَّبِي صلى الله عليه و آله : وعَلَيكَ السَّلامُ ورَحمَةُ اللّهِ .
فَقالَ : يا رَسولَ اللّه مَا الدُّنيا؟
قالَ : حُلمُ المَنامِ ، وأهلُها مُجازَونَ ومُعاقَبونَ .
قالَ : يا رَسولَ اللّهِ ومَا الآخِرَةُ؟
قالَ : الأَبَدُ ؛ فَريقٌ فِي الجَنَّةِ وفَريقٌ فِي السَّعيرِ .
فَقالَ : يا رَسولَ اللّهِ ومَا الجَنَّةُ؟
قالَ : بَذلُ الدُّنيا لِتارِكِها بِنَعيمِها أبَدا .
قالَ : فَما جَهَنَّمُ؟
قالَ : بَذلُ الدُّنيا لِطالِبِها لا يُفارِقُها أهلُها أبَدا .
قالَ : فَمَن خَيرُ هذِهِ الاُمَّةِ؟
قالَ : الَّذي يَعمَلُ فيها بِطاعَةِ اللّهِ تَعالى .
قالَ : فَكَيفَ يَكونُ الرَّجُلُ فيها؟
قالَ : مُشَمِّرا كَطالِبِ القافِلَةِ .
قالَ : فَكَمِ القَرارُ بِها؟
قالَ : كَقَدرِ المُتَخَلِّفِ عَنِ القافِلَةِ .
قالَ : فَكَم ما بَينَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ؟
قالَ : كَغَمضَةِ عَينٍ .
قالَ : فَذَهَبَ الرَّجُلُ فَلَم يُرَ .
فَقالَ رَسولُ اللّه صلى الله عليه و آله : هذا جِبريل ؛ أتاكُم لِيُزَهِّدَكُم فِي الدُّنيا ، ويُرَغِّبَكُم فِي الآخِرَةِ . ۳

1.التَّرَح : ضدّ الفرح . وهو الهلاك والانقطاع أيضا (النهاية : ج ۱ ص ۱۸۶ «ترح») .

2.مطالب السؤول : ص ۵۲ ؛ بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۲۲ ح ۸۴ .

3.تنبيه الغافلين : ص ۲۳۹ ح ۳۱۱ وراجع روضة الواعظين : ص ۴۹۰ وبحار الأنوار : ج ۷۳ ص ۱۲۲ .

  • نام منبع :
    دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همكارى: سیّد رسول موسوى، ترجمه: حمیدرضا شیخى
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3412
صفحه از 436
پرینت  ارسال به