103
دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث جلد دوّم

۹۳۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در سفارش به ابو ذر ـ :اى ابو ذر! هيچ بنده اى در دنيا زهد نورزيد ، مگر آن كه خداوند ، حكمت را در دلش ثابت كرد و زبانش را بدان گويا ساخت، عيب هاى دنيا و درد و درمان آن را به وى شناساند، و او را سالم از دنيا به سراى سلامت (بهشت) برد.

۹۳۸.امام على عليه السلام :با زهد است كه حكمت ، ثمر مى دهد.

۳ / ۲

خالى شدن دل از اغيار

۹۳۹.الكافى ـ به نقل از سفيان بن عيينه ـ :از امام صادق عليه السلام درباره اين سخن خداوند : «مگر كسى كه با قلبى سليم بر خدا در آيد» ، پرسيدم .
فرمود: «قلب سليم ، قلبى است كه پروردگارش را در حالى ديدار مى كند كه هيچ كسى جز او در آن نباشد». و فرمود: «هر دلى كه در آن شرك يا شكّى باشد ، آن دل بى ارزش است. آنان (پيامبران و اوصياى آنان) ۱ از اين رو خواهان زهدورزى در دنيا بودند كه دل هايشان براى آخرت ، خالى گردد.

۳ / ۳

دوستى و پاكى نفس

۹۴۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اوّلِ اين امّت ، با «زهد» و «يقين» ساخته شد، و آخر آن ،
با «بخل» و «آرزو» نابود مى شود.

1.در بعضى نسخه ها ، «أراد بالزهد» آمده است ، يعنى خداوند ، خواهان زهد شد (مرآة العقول: ج ۷ ص ۸۷).


دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث جلد دوّم
102

۹۳۷.عنه صلى الله عليه و آله ـ في وَصِيَّتِهِ لاِءَبي ذَر ـ :يا أبا ذَر ، ما زَهِدَ عَبدٌ فِي الدُّنيا إلاّ أثبَتَ اللّهُ الحِكمَةَ في قَلبِهِ وأنطَقَ بِها لِسانَهُ ، وبَصَّرَهُ عُيوبَ الدُّنيا وداءَها ودَواءَها ، وأخرَجَهُ مِنها سالِما إلى دارِ السَّلامِ . ۱

۹۳۸.الإمام عليّ عليه السلام :بِالزُّهدِ تُثمِرُ الحِكمَةُ . ۲

۳ / ۲

فَراغُ القَلبِ

۹۳۹.الكافي عن سُفيانَ بنِ عُيَينَة :سَأَلتُهُ [أي الإمامَ الصّادقَ عليه السلام ] عَن قَولِ اللّهِ : «إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» ۳ ، قالَ : القَلبُ السَّليمُ الَّذي يَلقى رَبَّهُ ولَيسَ فيهِ أحَدٌ سِواهُ . قالَ : وكُلُّ قَلبٍ فيهِ شِركٌ أو شَكٌّ فَهُوَ ساقِطٌ ، إنَّما أرادُوا ۴ الزُّهدَ فِي الدُّنيا لِتَفرُغَ قُلوبُهُم لِلآخِرَةِ . ۵

۳ / ۳

صَلاحُ النَّفسِ

۹۴۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :صَلاحُ أوَّلِ هذِهِ الاُمَّةِ بِالزُّهدِ وَاليَقينِ ، ويَهلِكُ آخِرُها
بِالبُخلِ وَالأَمَلِ . ۶

1.. الأمالي للطوسي : ص ۵۳۱ ح ۱۱۶۲ ، مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۳۶۸ ح ۲۶۶۱ وفيه «أنبت» بدل «أثبت» وكلاهما عن أبي ذرّ ، الكافي : ج ۲ ص ۱۲۸ ح ۱ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۴۱۰ ح ۵۸۹۰ كلاهما عن الهيثم بن واقد الحريري عن الإمام الصادق عليه السلام ، ثواب الأعمال : ص ۲۰۰ ح ۱ عن سيف عن الإمام الصادق عليه السلام ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۳۳ ح ۲۷ ؛ حلية الأولياء : ج ۳ ص ۱۹۱ عن جعفر بن محمّد بن عبداللّه عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام عنه صلى الله عليه و آله ، الفردوس : ج ۴ ص ۶۹ ح ۶۲۱۵ عن أبي ذرّ وكلاهما نحوه .

2.غرر الحكم : ح ۴۲۲۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۸۶ ح ۳۷۷۲ .

3.الشعراء : ۸۹ .

4.أي الأنبياء والأوصياء ، وفي بعض النسخ : «أراد بالزهد» أي أراد اللّه ، والباء زائدة ؛ يعني أنّ الزهد بالدنيا ليس مقصودا لذاته ، وأنّما أمر الناس به لتكون قلوبهم فارغةً عن محبّة الدنيا ، صالحةً لحبّ اللّه تعالى خالصةً له (مرآة العقول : ج ۷ ص ۸۷) .

5.الكافي : ج ۲ ص ۱۶ ح ۵ وص ۱۲۹ ح ۵ ، بحار الأنوار : ج ۷۰ ص ۵۹ ح ۳۹ نقلاً عن كتاب أسرار الصلاة .

6.الزهد لابن حنبل : ص ۱۶ عن عبداللّه بن عمرو ، المعجم الأوسط : ج ۷ ص ۳۳۲ ح ۷۶۵۰ وفيه «هلاكها» بدل «يهلك آخرها» ، شُعب الإيمان : ج ۷ ص ۴۲۷ ح ۱۰۸۴۴ وص ۴۲۸ ح ۱۰۸۴۵ كلاهما نحوه وكلّها عن شعيب عن أبيه ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۴۴۹ ح ۷۳۸۸ .

  • نام منبع :
    دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همكارى: سیّد رسول موسوى، ترجمه: حمیدرضا شیخى
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3392
صفحه از 436
پرینت  ارسال به