89
دوستي در قرآن و حديث

۱۵۸. امام على عليه‏السلام ـ به يهودى‏اى كه به ايشان گفته بود : خداوند ، محبّتى از خود بر موسى بن عمران عليه‏السلام افكند ـ : آرى! چنين بود ؛ ليكن به محمد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله برتر از اين عطا شد . خداى عز و جل ، محبّتى از خود بر او افكند . پس اين كيست كه در اين نام ، شريك اوست ؟ زيرا از سوى خداى عز و جل ]كلمه [شهادت با نام او تمام مى‏گردد . پس شهادتْ كامل نمى‏گردد ، جز آن كه گفته شود : «شهادت مى‏دهم كه جز اللّه‏ ، خدايى نيست و شهادت مى‏دهم كه محمّد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله پيامبر خداست» . به اين شهادت ، بر منبرها ندا مى‏دهند و هيچ صدايى به ياد خدا بلند نمى‏شود ، مگر آن كه همراه آن به ياد محمد صلى‏الله‏عليه‏و‏آلهبلند مى‏گردد .

۱۵۹. امام صادق عليه‏السلام ـ در حديثى درباره به ارزش عبادتِ پنهانى با امام پنهان در دولت باطل ـ : آيا دوست نداريد كه خداوند متعال ، حق و عدالت را بر بسيط زمين ، آشكار ]و پيروز [كند و وحدت كلمه ايجاد كند و ميان دل‏هاى پراكنده ، الفت برقرار سازد ؟!

۳ / ۲

سازگارى جان‏ها

۱۶۰. رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله : جان‏ها (روح‏ها) ، ]همچون] سپاهيانى فراهم آمده هستند كه هر كدام كه يكديگر را شناختند ، با يكديگر الفت مى‏گيرند و هر يك كه ديگرى را نشناختند ، با يكديگر اختلاف خواهند يافت .


دوستي در قرآن و حديث
88

۱۵۸. الإمام عليٌّ عليه‏السلام ـ لِيَهودِيٍّ قالَ لَهُ : فَلَقَد ألقَى اللّه‏ُ عز و جل عَلى موسَى بنِ عِمرانَ مَحَبَّةً مِنهُ ـ : لَقَد كانَ كَذلِكَ ، ولَقَد اُعطِيَ مُحَمَّدٌ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ما هُوَ أفضَلُ مِن هذا ، لَقَد ألقَى اللّه‏ُ عز و جل عَلَيهِ مَحَبَّةً مِنهُ ، فَمَن هذَا الَّذي يُشرِكُهُ في هذَا الاسمِ إذ تَمَّ مِنَ اللّه‏ِ عز و جلبِهِ الشَّهادَةُ ، فَلا تَتِمُّ الشَّهادَةُ إلاّ أن يُقالَ : «أشهَدُ أن لا إلهَ إلاَّ اللّه‏ُ ، وأشهَدُ أنَّ مُحَمَّدا رَسولُ اللّه‏ِ» ! ؟ يُنادى بِهِ عَلَى المَنابِرِ ، فَلا يُرفَعُ صَوتٌ بِذِكرِ اللّه‏ِ إلاّ رُفِعَ بِذِكرِ مُحَمَّدٍ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مَعَهُ . ۱

۱۵۹. الإمام الصادق عليه‏السلام ـ في حديث يذكر فيه فضل العبادة في السّرّ مع الإمام المستتر في دولة الباطل ـ : أما تُحِبّونَ أن يُظهِرَ اللّه‏ُ تَبارَكَ وتَعالَى الحَقَّ وَالعَدلَ فِي البِلادِ ، ويَجمَعَ اللّه‏ُ الكَلِمَةَ ، ويُؤَلِّفَ اللّه‏ُ بَينَ قُلوبٍ مُختَلِفَةٍ ؟! ۲

۳ / ۲

تَناسُبُ الأَرواحِ

۱۶۰. رسول اللّه‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله : الأَرواحُ جُنودٌ مُجَنَّدَةٌ ، فَما تَعارَفَ مِنهَا ائتَلَفَ ، وما تَناكَرَ مِنهَا اختَلَفَ . ۳

1.الاحتجاج : ۱ / ۳۲۰ .

2.الكافي : ۱ / ۳۳۴ / ۲ ، كمال الدين : ۶۴۷ / ۷ كلاهما عن عمّار الساباطي ، بحار الأنوار: ۵۲ / ۱۲۸ / ۲۰ .

3.كتاب من لا يحضره الفقيه: ۴/۳۸۰/۵۸۱۸ ، الاعتقادات: ۴۸، جامع الأخبار : ۴۸۸/۱۳۵۹، عوالي اللآلي: ۱/۲۸۸/۱۴۲، مصباح الشريعة : ۳۳۰ عن الإمام عليّ عليه‏السلام ، علل الشرايع : ۸۴ / ۱ عن الإمام الصادق عليه‏السلاموليس فيه «الأرواح جنود مجنّدة»، بحار الأنوار : ۷۷/ ۱۶۵/۲ ؛ صحيح البخاري : ۳/۱۲۱۳/۳۱۵۸ عن عائشة ، صحيح مسلم: ۴/۲۰۳۱/۲۶۳۸، سنن‏أبيداود: ۴/۲۶۰/۴۸۳۴،مسندابن‏حنبل: ۳/۱۵۱/۷۹۴۰ وص۶۲۱/۱۰۸۲۶ كلّها عن‏أبيهريرة ، المستدرك على الصحيحين: ۴/۴۶۷/۸۲۹۶، تاريخ دمشق : ۱۱ / ۴۵۸ / ۲۸۶۹ كلاهما عن سلمان الفارسيّ ، المعجم الكبير : ۱۰ / ۲۳۰ / ۱۰۵۵۷ عن عبداللّه‏ بن مسعود ، كنز العمّال : ۹ / ۲۲ / ۲۴۷۳۹ .

  • نام منبع :
    دوستي در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: محمّد تقدیری، ترجمه: سیّد حسن اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4901
صفحه از 784
پرینت  ارسال به