97
روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)

دوره طولانی‌مدت (بیش از یک سال) بیکار بودند به سطح بهباشی سابق بازنگشتند.

به علاوه، به گفته گیلبرت (۲۰۰۷) آدمی شادکامی را به طور مصنوعی می‌سازد. شادکامی طبیعی را زمانی احساس می‌کنیم که آن آنچه را می‌خواهیم به دست آورده باشیم. اما، شادکامی را زمانی می‌سازیم که به آنچه می‌خواهیم دست نیافته باشیم. گیلبرت می‌گوید شادکامی ساختگی۱ دقیقاً به اندازه آن نوع دیگر شادکامی، واقعی و سودمند است، و این باور که احساس‌ شادکامی ساختگی نوع نامرغوب شادکامی است نادرست است. گفته شده است دلیل اینکه چرا ما این توانایی تکاملی را برای ساختن شادکامی داریم این باور است که ما نیازمند ناامید نشدن برای رسیدن به آنچه می‌خواهیم هستیم، و اگر می‌دانستیم که در صورت دست‌نیافتن نیز به اندازه رسیدن به هدفمان شاد بودیم، تلاشی نمی‌کردیم.

نظریه‌های ناهمخوانی

«تناقض امریکایی»۲ (مایرز، ۲۰۰۰) به این پدیده اشاره می‌کند که به‌رغم افزایش ثروت جهان طی ۵۰ سال گذشته، سطح شادکامی تغییر نکرده است. چندین تبیین برای این پدیده وجود دارد. «الگوی معیارهای نسبی»۳ نخستین آنهاست، که نسبتاً از آن خوب حمایت شده است. بهباشی درونی اصولا تابع فرایندهای مقایسه است (مانند مقایسه اجتماعی، مقایسه با گذشته خود، مقایسه با معیارهای درونی شده).

ما هنگام تعامل با دیگران ناگزیر در بسیاری از ترازها خودمان را با آنها مقایسه می‌کنیم. به این کار مقایسه اجتماعی۴ گویند. ما می‌توانیم موقعیت، جذابیت و ثروت خودمان را با دیگران به صورت صعودی۵ یا نزولی۶ مقایسه کنیم. در نهایت، ما غالباً در جست و جوی تعامل با افرادی هستیم که موجب می‌شوند احساس خوبی درباره خودمان داشته باشیم و نه افرادی که موجب می‌شوند نسبت به خودمان احساس بدی پیدا کنیم. بنابراین، «کیف طرح جدید» ما فقط تا زمانی که یک کیف بزرگ‌تر، گران‌تر و مناسب‌تر را در دست یک دوست ندیده‌ایم عالی خواهد بود. اگر ما یک کیف ارزان‌تر را در دست یک دوست ببینیم احساس بهتری درباره جایگاه‌مان و خودمان پیدا می‌کنیم.

شخصیت ما بر اینکه ما کدامیک از مقایسه اجتماعی نزولی یا صعودی را استفاده کنیم و بر چگونگی استفاده ما از آن تاثیر می‌گذارد. بیماران سرطانی که کیت۷ با آنها کار کرده بود از هر دو استفاده می‌کردند،

1.. synthetic happiness

2.. . American paradox

3.. Relative Standards Model

4.. social comparison

5.. upward

6.. downward

7.. Kate


روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
96

در این‌باره بیاندیشید که... زمانی را در زندگی‌تان بیاد آورید که آماده ارتقای
شغلی بودید، در انتظار یک رخداد هیجان‌انگیز بودید، یا یک چیز نو خریدید. هنگامی
که این اتفاق افتاد چه احساسی داشتید؟ پس از یک هفته چه احساسی داشتید؟ یک ماه
بعد چطور؟ درباره تأثیری که آن لحظه بر اکنون شما دارد تامل کنید.

دَنیل گیلبرت (۲۰۰۷) بر مفهوم پیش‌بینی عاطفی۱ تمرکز کرده است و اینکه این مفهوم چگونه در توانایی ما برای شاد بودن اثر می‌گذارد. توانایی منحصر به فرد انسان‌ها برای اندیشیدن به و تصور کردن آینده، پیامدهای جالب و نیرومندی به همراه دارد (واسکو۲ و پوری۳، ۲۰۰۹). سوگیری اثر۴ یک پدیده غیر عادی تکاملی است که درک ما را نسبت به اثر لذت‌بخش رخدادهای آتی تحریف می‌کند. ممکن است فکر کنیم که دو پیامد، مانند قبول یا رد شدن در یک آزمون، تاثیرات متفاوت شدید و ادامه‌داری بر ما می‌گذارند، اما این موضوع به ندرت درست است (واسکو و پوری، ۲۰۰۹).

هیئت علمی
در ارتباط با پیش‌بینی عاطفی، گیلبرت و دیگران (۱۹۹۸)
شش پژوهش انجام دادند با هدف سنجش ناهمخوانی پیش‌بینی
تأثیر خبرهای منفی و مثبت و هیجان‌های متعاقب این خبرها پس از نائل شدن یا نشدن
به حق استادی دائمی. نتایج نشان داد آنهایی که حق استادی‌شان پذیرفته نشد، در پیش‌بینی
اینکه چقدر احساس منفی خواهند داشت زیاده‌روی
کرده بودند. در همین حال استادیارهایی هم که به آنها حق استادی دائمی داده شد در
پیش‌بینی اینکه چقدر احساس شادی خواهند کرد زیاده‌روی کرده بودند. پیش‌بینی سطح
شادکامی بلند مدت برای هر دو گروه دقیق به نظر می‌رسید.
اصل مقاله را در گیلبرت (۱۹۹۸)
ببینید.

در واقع، از میان تجربه‌های زندگی، فقط مرگ همسر و بیکاری طولانی‌مدت است که تاثیرات منفی ماندگارتری بر شادکامی ما می‌گذارد [۵]. داغدیدگی یکی از ویرانگرترین رخدادهای زندگی است و تاثیر زیادی بر بهباشی افراد دارد. پژوهشگران می‌گویند حدوداً پنج تا هفت سال زمان می‌برد تا بهباشی به سطح پیشین برگردد. رهایی از تاثیرات زیان‌آور بیکاری دشوارتر است. در همان بررسی، کلارک۵ و دیگران (۲۰۰۸) ۱۳۰۰۰۰ نفر را در چند دهه مورد پی‌گیری قرار دادند. آنها دریافتند مردانی که برای یک

1.. affective forecasting

2.. Wasko

3.. Pury

4.. impact bias

5.. Clark

  • نام منبع :
    روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
    سایر پدیدآورندگان :
    کیت هفرن و ایلونا بونیول، ترجمه: محمد تقی تبیک و محسن زندی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 55253
صفحه از 392
پرینت  ارسال به