77
روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)

گلوپ

جورج گلوپ۱، بنیان‌گذار یکی از شرکت‌های پیشرو نظرسنجی در جهان، سازمان خود را طی دهه ۱۹۳۰ بنیاد نهاد. از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰، سازمان گلوپ، پژوهش‌های گسترده‌ای درباره بهباشی انجام داد. طی دهه ۱۹۹۰، به‌تدریج این شرکت به موضوع رضایت در سطح کره خاکی توجه کرد تا اینکه در سال ۲۰۰۵، آنها یک مطالعه جهانی جدید و بی‌سابقه‌ای درباره بهباشی انجام دادند، که بیش از ۹۸ درصد از جمعیت بزرگسال ۱۵۰ کشور جهان را در بر می‌گرفت. هفت عرصه ذیل، هدف این مطالعات بنیادی بین‌المللی بود: «قانون و نظم، غذا و سرپناه، کار، اقتصاد شخصی، سلامت شخصی، التزام شهروندی و بهباشی» (رات و هارتر، ۲۰۱۰: ۱۳۹). بهباشی به دو بخش تجزیه شد: بیرونی۲ (تولید ناخالص داخلی۳، سلامت، اشتغال، سواد، فقر) و درونی۴ (ارزیابانه ـ آنها زندگی خودشان را چگونه ارزیابی می‌کنند ـ و تجربه شده ـ آنها در زندگی روزمره چه چیزهایی تجربه می‌کنند).

پس از آن، گلوپ «بهباشی‌یاب» را ساخت، ابزاری که بر این یافته‌های ابتدایی استوار است. پس از چندین مطالعه آزمایشی، شامل بررسی‌های کیفی و کمّی، آنها به این نتیجه رسیدند که برای بهباشی کلی، پنج عنصر لازم است:

■ بهباشی شغلی؛

■ بهباشی اجتماعی؛

■ بهباشی مالی؛

■ بهباشی جسمانی؛

■ بهباشی جامعه.

آنها همچنین یک ردیاب تجربه روزانه را ابداع کردند، که به افراد کمک می‌کند فرایند «تجربه خود» را ردیابی، و عملاً روزهای «خوب» را از روزهای «بد» متمایز کنند. آنها بر اساس پژوهش‌هایشان نتیجه گرفتند که یک روز خوب، ده شرط دارد که در مقیاس ۱۰ – ۱ رتبه‌بندی می‌شوند:

■ احساس استراحت کافی؛

■ مورد احترام واقع شدن؛

■ لبخند زدن یا خندیدن؛

■ یادگیری یا علاقمندی؛

■ خوشی؛

1.. George Gallup

2.. objective

3.. GDP

4.. subjective


روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
76

درصد جمعیت جهان را از شهر مَنهتن گرفته تا دشت‌های دورافتاده کنیا جمع‌آوری کنند. نظرسنجی‌ها/زمینه‌یابی‌های زیر، تقریباً از طولانی‌ترین‌ نظرسنجی‌ها/زمینه‌یابی‌ها بوده‌اند و اکنون نیز اثرگذارترین و جامع‌ترین نظرسنجی‌ها/ زمینه‌یابی‌ها هستند:

۱. نظرسنجی جهانی گلوپ۱. شناخته‌شده‌ترین نظرسنجی بهباشی در سطح بین‌المللی که به داشتنِ داده از بیش از ۹۸ درصد جمعیت جهان مفتخر است (برای مرور جزئیات «وقت استراحت» زیر را ببینید).

۲. پایگاه داده‌های جهانی شادکامی۲. این پایگاه داده‌ها، اطلاعات و نتایج تقریباً ۳۰ سال پژوهش علمی را درباره شادکامی در سرتاسر کره خاکی دارد.

۳. زمینه‌یابی ارزش های جهانی۳. این زمینه‌یابی، از سال ۱۹۸۱، اطلاعات مربوط به ارزش‌های در حال تغییر را در ۹۷ کشور جهان جمع‌آوری کرده است.

۴. فشارسنج اروپا۴. کمیسیون اروپا، در اروپا، با استفاده از فشارسنج یورو میزان کیفیت زندگی شهروندان را اندازه‌گیری می‌کند.

۵. زمینه‌یابی اجتماعی اروپا۵. ای اس اس، نوعی دیگر از زمینه‌یابی اجتماعی اروپاست که بودجه آن را برنامه ساختاری کمیسیون اروپا تامین کرده است. هدف آن جمع‌آوری اطلاعات از بیش از ۳۰ کشور درباره باورها، نگرش‌ها و رفتارهای (از جمله بهباشی) شهروندان است. این مرکز اکنون در حال وارد شدن به پنجمین مرحله از جمع‌آوری داده است.

۶. فشارسنج لاتینی۶. فشارسنج لاتینی در آمریکای لاتین، موضوعات مختلف از جمله اعتماد به حکومت و دیدگاه‌های بیش از ۴۰۰ میلیون نفر از مردم در ۱۸ کشور آمریکای لاتین را زمینه‌یابی می‌کند (به نقل از بوتنر۷، ۲۰۱۰).

1.. Gallup World Poll

2.. World Database of Happiness

3.. World Values Survey

4.. Eurobarometer

5.. European Social Survey (ESS)

6.. LatinoBarometro

7.. Buetnner

  • نام منبع :
    روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
    سایر پدیدآورندگان :
    کیت هفرن و ایلونا بونیول، ترجمه: محمد تقی تبیک و محسن زندی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 54803
صفحه از 392
پرینت  ارسال به