37
روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)

زمان استراحت ارزشیابی کیفیت در پرسشنامه‌ها
بخش زیر مولفه‌های اصلی را بررسی می‌کند
که در ساختن یک پرسشنامه باکیفیت تأثیر دارند (هاوئیت۱
و کرامر۲، ۲۰۰۸). این مولفه‌ها در کل روان‌شناسی
یافت می‌شوند؛ هر زمان که به سراغ بخش‌ «ابزارهای سنجش» می‌روید این مؤلفه‌ها را
به یاد داشته باشید.
پایایی: این
را به‌کار می‌بریم تا ثبات یک پرسشنامه را بیازماییم. برای مثال، توان یک
پرسشنامه برای تولید نتایج یکسان در شرایط یکسان. پایایی می‌پرسد که آیا آزمون
امر نسبتا ثابتی را می‌سنجد یا نه: آیا نمره‌ها در گذر زمان پایدارند؟ پایایی
شرط ضروری، و نه کافی، برای یک پرسشنامه است.
§ پایایی میان/درون ارزیاب‌ها، ثبات نمره‌های میان/درون
ارزیاب‌ها را می‌آزماید.
§ پایایی
بازآزمایی ثبات نمره‌ها در گذر زمان را می‌آزماید. در باره
حالت‌های عاطفی/ خلقی چطور؟ انتظار است نتایج برخی آزمون‌ها تغییر یابد.
§ همسانی
درونی: این به همبستگی گویه‌های آزمون می‌پردازد. روش
آلفای کرونباخ، آزمون را به همه نیمه‌های ممکن خرد می‌کند، همبستگی همه نمره‌ها
را حساب و همبستگی‌ها را برای همه نیمه‌ها معدل‌گیری می‌کند. در روان‌شناسی ما
عموماً یک نقطه برش ۷/۰
را می‌پذیریم، و هر چیزی بالاتر از ۸/۰
پایا شمرده می‌شود.
اعتبار:
اشاره می‌کند به اینکه آیا پرسشنامه آنچه را قرار است بسنجد می‌سنجد یا نه.
اعتبار شرط ضروری و نه کافی، برای یک پرسشنامه است. می‌توان اعتبار را دقت در
نظر گرفت؛ آیا پرسشنامه درست به «مرکزهدف» می‌زند؟ چندین نوع اعتبار وجود دارد. اینها
عبارت‌اند از:
§ اعتبار
محتوا/صوری: گویه‌های شما چقدر معرفند؟ در سطح ارزش
ظاهری/اسمی، گویه‌ها تا چه اندازه به سازه مورد سنجش ربط دارند؟
§ اعتبار
ملاک: آیا پرسشنامه آنچه را قرار است بسنجد می‌سنجد؟
§ اعتبار پیش‌بین:
اگر پرسشنامه را در موقعیت‌های گوناگون به کار گرفتیم، آیا می‌تواند پیامد
مناسبی را پیش‌بینی کند؟ برای مثال، آزمون‌های توانایی ریاضی، موفقیت در
امتحانات ریاضی را پیش‌بینی کند.
§ اعتبار همزمان:
آیا پرسشنامه با پرسشنامه‌های دیگری که همان سازه را می‌سنجند و پیشتر
اعتباریابی شده‌اند، همبستگی خوبی دارد؟ آیا می‌توان آن را با مشاهدات دنیای
واقعی مقایسه کرد؟
§

1..
Howitt

2.. 
Cramer


روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
36

قطعه را نشان می‌دهد؟ برای مثال، اگر خانواده برای شما بسیار مهم است اما فقط تکه کوچکی از کلوچه را باز می‌نمایاند، احتمالاً وقت آن است که به این فکر کنید چگونه از عرصه‌های دیگر بکاهید و این عرصه خاص را گسترش دهید. در آخر، پنج شیوه را فهرست کنید که با آنها می‌توانید برای این قطعه‌ها فرصت‌سازی کنید و در نتیجه بهباشی خود را بالا ببرید.

۲.تمرین دومی که می‌خواهیم انجام دهید چیزی است که شاید قبلاً به طور غریزی انجام داده‌اید. این تمرین صرفاً عبارت است از: نام‌گذاری و ساختار دادن به برنامه روزانه‌تان. اگر تاکنون این کار را انجام نداده‌اید، در انتظار یک شگفتی باشید (سلیگمن و دیگران، ۲۰۰۵).

نام این تمرین «سه چیز خوب» است و برای افزایش احساس قدردانی فرد طراحی شده است. تا هفته آینده، پیش از رفتن به بستر، سه چیز خوبی را که در آن روز برای شما رخ داده است بنویسید. آن «چیزها» لازم نیست بزرگ باشند، مانند برنده شدن در بخت‌آزمایی یا فارغ‌التحصیل‌شدن. شگفت انگیز است که این کار در آغاز چقدر ممکن است دشوار باشد. سرانجام، آرام آرام چیزهای کوچک‌تر زندگی را خواهید دید و به آنها توجه خواهید کرد، این چیزها در گذر زمان معنی پیدا می‌کنند.

پیشنهاد می‌کنیم پس از آنکه تمرین «سه چیز خوب» را یک هفته انجام دادید، آن را تا پایان این دوره ادامه دهید. مقیاس قدردانی را که در زیر آمده است به کار ببرید تا نمره‌های قدردانی خود را پیش و پس از تمرین ثبت کنید.

ابزارهای اندازه‌گیری

قبل از درخواست پر کردن پرسشنامه، از شما می‌خواهیم که قسمت «وقت استراحت» زیر را مرور کنید تا ملاک‌های یک پرسشنامه خوب را به یاد آورید. به یاد داشته باشید که مطلوبیت داده‌های جمع‌آوری‌شده، درست به اندازه مطلوبیت پرسشنامه‌ای است که آنها را جمع‌آوری می‌کند. لذت ببرید!

  • نام منبع :
    روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
    سایر پدیدآورندگان :
    کیت هفرن و ایلونا بونیول، ترجمه: محمد تقی تبیک و محسن زندی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 54922
صفحه از 392
پرینت  ارسال به