329
روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)

۴.آینده آرمانی برای روان‌شناسی مثبت‌نگر از نگاه شما چه ویژگی‌هایی دارد؟

مداخله‌های شخصی رشد

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌۱. نقشه ذهنی خودتان را ایجاد کنید.

از شما می‌خواهیم که همین حالا زمانی را کنار بگذارید، نقشه ذهنی‌ای را که در فصل اول کشیدید مرور کنید، و نقشه‌ای تازه، ظریف‌تر و پیچیده‌تر بکشید. نقشه ‌تازه نسبت به نقشه یازده‌ هفته پیش چگونه است؟ شاخه‌های اصلی چگونه هستند؟ جلوی کدام شاخه را گرفته‌اید؟ اگر نیازمند یادآوری چگونگی ساختن نقشه ذهنی هستید، از مثال فصل اول برای راهنمایی خودتان استفاده کنید.

۲. آلبوم «هیجان»۱ درست کنید.

هدف این بخش از مداخله به دست دادن یک مداخله (تدبیر) شخصی رشد است که به وسیله آن شما می‌توانید انجام یک کار را حتی پس از اتمام دوره ‌آن ادامه بدهید. این امر شیبه مفهوم کیفِ اَسناد۲ در فصل هشت است. از شما تقاضا می‌کنیم که بر اساس یکی از ده هیجان مثبت یک کیف اسناد درست کنید (برای نمونه، کیف اسنادِ قدردانی، یا کیف اسناد آرامش) (فردریکسن، ۲۰۰۹). برای انجام این مداخله شما باید عکس‌ها، یادآورها۳و چیزهایی از این دست را گردآوری کنید که به شما در ایجاد احساس هیجانی‌ای که می‌کوشید مختصری از آن را داشته باشید، کمک می‌کند. شما می‌توانید هر قدر که می‌خواهید خلاقیت به خرج دهید؛ تنها کافی‌ست که از بابت انتخاب چیزهای معنادار و مربوط خاطرجمع شوید. وقتی که ساختنِ یکی از این کیف‌ها را تمام کردید، در وقت آزادتان بکوشید برای همه ده هیجان کیف اسناد درست کنید (فردریکسن، ۲۰۰۹). به یاد داشته باشید که این یک کارِ مداوم و در جریان است که شما می‌توانید بارها (هفته‌ها یا ماه‌های متمادی) به آن بازگردید، روی آن تأمل کنید و یا چیزی بدان بیفزایید.

1..motion’ scrapbook

2.. portfolio

3.. memorabilia


روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
328

این وب‌سایت‌ها اطلاعات شما را درباره همه پیشرفت‌های جدید، مرورِ کتاب‌ها، و مناقشات و مباحثات درون رشته روان‌شناسی مثبت‌نگر روزآمد نگاه خواهد داشت.

http://www.centreforconfidence.co.uk

http://www.bowdoin.edu/faculty/b/bheld

چکیده‌ای از درسنامه پیشِ رو

از آنجا که این کتاب و نیز دوره آموزشی شما رو به‌پایان است، بیایید بر آنچه که این درسنامه، و نیز این دوره به‌طور کلی، می‌خواست به دست دهد مروری بیندازیم. ما می‌خواستیم درسنامه‌ای به‌روز و انتقادی در اختیار دانشجویان دوره ‌لیسانس قرار دهیم که بتوانند گشت‌و‌گذاری آسوده و آزاد در پهنای روان‌شناسی مثبت‌نگر بکنند. ما بر آن شدیم تا اطلاعاتی مناسب درباره موضوعاتی چون تأثیر مثبت بدن و مرگ مثبتِ وجودی،۱ ارائه کنیم که فراتر از چشم‌انداز تنگ‌نظرانه سنتی روان‌شناسی مثبت‌نگر باشند. شما در خلال مراحل ‌بعدی آموزشی‌تان در روان‌شناسی مثبت‌نگر حتی می‌توانید مرزهای آنچه را آموخته‌اید، درنوردید. منابع پیشنهادی را امتحان کنید، برنامه‌های MAPP و MSc را مورد مطالعه قرار دهید و یا با مراکز روان‌شناسی مثبت‌نگر محلی یا ملی خود تماس برقرار کنید.

با گذشت دوازده هفته، ما امیدواریم که شما با ایجاد فرصت تأمل بر بخش‌های «بیندیش درباره آن...» توانسته باشید حسابی درگیر این کتاب شده باشید. همچنین، امیدواریم که از خواندن آزمایش‌های جالب، و البته گاهی مبهم، لذت برده باشید؛ به گمان ما دانشجویان روان‌شناسی مثبت‌نگر باید از آنها اطلاع داشته باشند.

دست‌آخر آنکه، امیدواریم که هر هفته زمانی را برای مبادرت به تأمل و انجامِ مداخلات شخصی رشد گذاشته باشید؛ ما آنها را هماهنگ با موضوعات هر فصل گزینش کرده‌ایم. این مداخلات بر مبنای شواهد علمی هستند، و اگر با اشتیاق درونی به آنها بپردازید، چه‌بسا تأثیر شگرفی بر بهباشی شما بگذارند.

امیدواریم که با تفکر انتقادی به چشم‌اندازی متوازن درباره روان‌شناسی مثبت‌نگر دست یافته باشید، و با تمام وجود شما را تشویق می‌کنیم که مطالعات مستقل بیشتری انجام دهید.

پرسش‌های بیشتر برای شما

۱.با دانشی که اینک درباره روان‌شناسی مثبت‌نگر دارید، می‌خواهید چه کار کنید؟

۲.آیا به نظر شما این رشته گرفتار سوگیری و انحصار طلبی است؟

۳.اگر بخواهید این رشته را در یک جمله توصیف کنید چه می‌گویید؟

1.. existential positive death

  • نام منبع :
    روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
    سایر پدیدآورندگان :
    کیت هفرن و ایلونا بونیول، ترجمه: محمد تقی تبیک و محسن زندی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 54863
صفحه از 392
پرینت  ارسال به