موضوعاتی که در این درسنامه به آنها خواهیم پرداخت
عرصههایی که درباره آنها پژوهشهای بسیاری انجام شده است عبارتند از: بهباشی درونی، عاطفه مثبت، امید، خوشبینی، تابآوری۱، رشد پسآسیبی، اهداف، معنا و توانمندیها (اسنایدر۲ و لوپز۳، ۲۰۰۷). هر فصل بهگونهای تدوین شده است که حیطههای مشابه یا مرتبط با روانشناسی مثبتنگر را دربرگیرد.
به طور ویژه، فصل ۲ بر مفاهیم هیجانهای مثبت و هوش هیجانی تمرکز دارد. فصل ۳ از شادکامی لذتگرا و مفهوم بهباشی درونی (اس دبلیو بی)۴ سخن میگوید. پس از آن، فصل ۴ با استفاده از نظریههای سعادتگرا، از جمله بهباشی روانشناختی۵ و نظریه خودتعیینگری۶، مفهوم بهباشی درونی را زیر سوال میبرد. بدون مطالعه نظریه خوشبینی، پندار مثبت۷ و امید، هیچ دوره آموزشی در روانشناسی مثبتنگر کامل نیست (فصل ۵). فصل ۶ بر تابآوری۸، رشد پسآسیبی۹، خردمندی و پیرشدن مثبت۱۰ متمرکز شده است. فصل ۷ به معنا و نظریههای هدف و پیوندشان با بهباشی نظر دارد. چند فصل آخر بیشتر بر ماهیت کاربردی روانشناسی مثبتنگر تمرکز و توانمندیها و مداخلهها۱۱را بررسی میکند و اینکه چگونه میتوانیم آنها را در سازمانهای جمعی، مدارس، مراکز سلامت و محیطهای درمانی به کار بریم. آخرین فصل، با پیشبینیهای آکادمیک از سرانجام این رشته جدید و هیجانانگیز، این رشته را از یک دیدگاه انتقادیتر بررسی میکند.
بنابراین، با مرور دیروز، امروز و فردای روانشناسی مثبتنگر امیدواریم به شما نشان داده باشیم که این موضوعات، تاریخچه و دههها پژوهش را در پسِ خود دارند. پیش از پیدایی نام روانشناسی مثبتنگر این موضوعات به بار نشسته بودند و امید است در آینده نیز چنین باشد، چه این جنبش جایگاه خود را در روانشناسی محکم کند یا نکند. قطعاً روانشناسی مثبتنگر گروههایی از پژوهشگران را متمایز کرده است که بر جنبه مثبت رفتار، تفکر و احساسات انسان تمرکز دارند، بدین ترتیب آنها را صاحب یک مسیر
1.. resilience
2.. Snyder
3.. Lopez
4.. subjective wellbeing (SWB)
5.. psychological wellbeing
6.. self-determination theory
7.. positive illusion
8.. resilience
9.. post-traumatic growth
10.. positive aging
11.. interventions