چکیده
با تأمل بر اهداف یادگیری، شما اکنون باید مفهوم
توانمندیها و کاربستهای گوناگون روانشناسی مثبتنگر را بدانید. به سخن دقیقتر،
شما باید بدانید:
§ سه الگوی عمده درباره توانمندیها
وجود دارد: VIA، استعدایاب کلیفتن، و تحققبخشی۲.
§ بیشترین تحقیقات در روانشناسی
مثبتنگر روی VIA و ۲۴
توانمندی آن صورت گرفته است، که در شش فضیلت طبقهبندی میشوند: خردمندی؛ شجاعت؛
انسانیت؛ عدالت؛ اعتدال؛ تعالی.
§ مربیگری یک وسیله عالی برای
آزمودنِ نظریه روانشناسی مثبتنگر است، و به ایجاد پل ارتباطی روی شکافِ میان
برج عاجِ اندیشهها و دنیای واقعی کمک میکند.
§ درمان مثبتنگر از رویکردهای
«تدابیرِ عمیق» استفاده میکند.
§ درمانِ عقلانی هیجانی رفتاری،
بهباشی درمانی، و درمانِ مبتنی بر کیفیت زندگی میکوشند تا بر ایجاد توانمندیها
کار کنند.
§ سازمانهایی که رویکرد روانشناسی
مثبتنگر را اتخاذ میکنند،
قادر به افزایش بهرهوری، کاهش میزان جابجایی و جایگزینی کارکنانشان، و افزایش
بهباشی آنها هستند.
§ استفاده از روانشناسی مثبتنگر
در مدارس رو به افزایش است؛ و دامنه آن از کارگاههای اتفاقی (یکباری) تا
مداخلات سه ماهه، یا حتی سازماندهی مجدد کل برنامههای آموزشی برای گنجاندنِ
مفاهیم نظری روانشناسی مثبتنگر گسترش دارد.
§ در
زمان ما ابزارهای سنجش روانشناسی مثبتنگر از سوی حکومتها برای ارزیابی نمرات
بهباشی درونی شهروندانشان بهکار گرفته میشود.
منابع پیشنهادی
http://www.ppc.sas.upenn.edu/prpsum.htm
برای دستیابی به اطلاعات درباره برنامه تابآوری پن، و نیز فرصتهای آموزشی، به این وبسایت وارد شود.
http://www.flourishingschools.org
اگر میخواهید بدانید که مدرسهها چگونه ایدههای روانشناسی مثبتنگر را در روح مدرسه مینشانند، وبسایت بالا را بازدید کنید.
http://www.businessweek.com/magazine/content/۰۹_۶۲/s۰۹۰۲۰۴۴۵۱۸۹۸۵.htm