کاهش میزان بروز افسردگی و اضطراب را به میزان ۵% در سه سال پیگیری نشان داد (گیلام و دیگران، ۲۰۰۷).
برنامه تابآوری پن یک برنامه مداخلهای مدرسهمحور است که برای افزایش تابآوری، و ارتقای خوشبینی، مهارتهای مقابلهای سازگارانه [انطباقی] و حل کارآمد مشکلات از طریق کاربستِ اصول درمان شناختیرفتاری برای جمعیتهای بهنجار طراحی شده است. بر اساس هفت مهارت «قابل یادگیری» تابآوری، این برنامه به کودکان این امور را میآموزد: چگونگی شناسایی احساساتشان؛ قدرت تحمل ابهام و پیچیدگی؛ سبک تبیینی خوشبینانه؛ چگونگی تحلیل علت مشکلات؛ همدلی؛ خودکارآمدی؛ چگونگی رفتن به سوی یا انجام کارهای تازه. از اینرو، برنامه تابآوری پن بهچالش کشاندن سبک تبینی بدبینانه عادتی و همیشگی را با بررسی شواهد، و توجه به چارچوب واقعگرایی (در عین پرهیز از خوشبینی غیرواقعبینانه) به نوجوانان تعلیم میدهد.
برنامه تابآوری پن در مدارس ایالات متحده، پایههای ۵-۸ (سنین ۱۰-۱۴) در ۱۲ جلسه ۹۰-۱۲۰ دقیقهای انجام شد. این برنامه همچنین در سه ناحیه در بریتانیا با کودکان در سال هفتم۱ (سنهای ۱۱-۱۲) آغاز شده بود. گرچه در حال حاضر دادههای بهدست آمده در بریتانیا در دسترس ما نیست، اما ارزیابیهای غیررسمی نشان میدهند که آموزگاران و جوانان این برنامهها را بهخوبی پذیرفتهاند.
یک برنامه تابآوری کاربردیتر در کلاس درس، برنامه دوباره قد راست کردن است که طرح آن توسط دو روانشناس استرالیایی به نام دکتر هلن مگرات و دکتر تونی نوبِل (۲۰۰۳) ریخته شد؛ این برنامه بسیار عملی و مفید، و آموزگارپسند است. این برنامه مبتنی بر نتایج بهدست آمده از فرامُرور۲ برنامههای مدرسهمحور است که نشان میدهد سودمندی اکثریت قابل توجهی از برنامههای کوتاهمدت ادامهپذیر نیست. برنامه «دوباره قد راست کن» هم در دبستان و هم در دبیرستان انجام شد و مفاهیم اساسی به شیوههای مناسبْ بهلحاظ رشدی در طول زمان مورد بازبینی قرار گرفت. شواهد تحقیقی بهدست آمده نشاندهنده تأثیرات سودمند این برنامه بر افسردگی است (مگرات و نوبل، ۲۰۰۳).
اگرچه توانایی کاستن از افسردگی و اضطراب در کودکان و نوجوانان همواره موفقیتی چشمگیر شمرده میشود و به هیچوجه نمیتوان آن را بیاهمیت دانست، اما برنامههای بالا بهقدر کافی در افزایش بهباشی موفق نبودهاند، و تنها مشکلات روانشناختی احتمالی را تسکین میدهند. بهباشی، صرفاً به معنای نبودِ افسردگی نیست؛ درست همانطور که وقتی میگوییم شخصی مریض نیست، اینگونه نیست که لزوماً