301
روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)

طبیعی یکدیگر در دغدغه افزایش کارکرد بهینه و بهباشی هستند. مربی‌گری خوب به مراجعان کمک می‌کند تا مهارت‌ها و منابعشان را کشف کنند و آنها را با این وعده روان‌شناسی مثبت‌نگر همنشین و سازگار می‌کند: کمک به مراجعان برای شناسایی توانمندی‌هایشان و یافتن راه‌هایی برای به‌کارگیری حداکثری آنها در همه جنبه‌های زندگی‌شان.

کاربست روان‌شناسی مثبت‌نگر در تعلیم و تربیت [آموزش و پرورش]

یکی از دستورالعمل‌هایی که سریع‌ترین رشد را در روان‌شناسی مثبت‌نگر کاربردی۱ داشته است حوزه برنامه‌های تعلیم‌ و تربیت مثبت‌نگر است. در حال حاضر، چندین برنامه ‌آموزشی جهانی۲ وجود دارد که به درجات گوناگون دربردارنده اصول روان‌شناسی مثبت‌نگر هستند.

دلایل اهمیت تمرکز بر رشد بهباشی در کودکان دوچندان است. کشورهای غربی با رشد بی‌سابقه افسردگی در دوران کودکی و نوجوانی روبه‌رو هستند. در حال‌حاضر، نزدیک به ۲% از کودکان ۱۱‌‌۱۵ ساله و ۱۱% از جوانان ۱۶‌۲۴ ساله در بریتانیا از اختلال افسردگی عمده [مهاد]۳ رنج می‌برند (گرنت و دیگران، ۲۰۰۵). در ایالات متحده، تقریباً یک نفر از هر پنج نوجوان، گستره افسردگی مهاد۴ در انتهای دبیرستان دارد (لوئیزِن۵ و دیگران، ۱۹۹۳). استرالیا نیز تصویری مشابه دارد (نوبِل۶ و مگرات، ۲۰۰۷۵).

کودکان و نوجوانانی که از سطوح بالای نشانگان افسردگی یا اختلال‌های افسردگی رنج می‌برند احتمال بیشتری دارد که مشکلات تحصیلی و میان‌فردی داشته باشند، دخانیات بکشند، دارو و الکل مصرف کنند، و برای خودکشی تلاش نمایند (کووِی۸ و دیگران، ۱۹۹۸؛ گریسِن۹ و دیگران، ۱۹۸۹).

هدف تعلیم و تربیت مثبت‌نگر رشد مهارت‌های بهباشی، شکوفایی، و کارکرد بهینه در کودکان، نوجوانان، دانش آموزان، و نیز والدین و مؤسسات آموزشی است. برای تحقق این امر، تعلیم‌و‌تربیت مثبت‌نگر کارکرد‌های رشدی پیشگیرانه و نیز توانمندسازانه را در پیش می‌گیرد. مهم آنکه، تعلیم‌و‌تربیت

1.. applied positive psychology

2.. curriculums worldwide

3.. major depressive disorder

4.. major depressive episode

5.. Lewinsohn

6.. Noble

7.. McGrath

8.. Covey

9.. Garrison


روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
300

نو و نیروبخشی را به مربیان برای استفاده در جلسات با مراجعان‌شان ارائه می‌نماید. روان‌شناسی مثبت‌نگر چارچوب نظری بسیار خوبی برای مربی‌گری فراهم آورد؛ و همین‌طور، مربی‌گری نیز می‌تواند طنین‌افکن خوبی برای شنیده شدن صدای ایده‌های عالمانه‌ آنها (مانند: هیجانات مثبت، انعطاف‌پذیری، و توانمندی‌ها) باشد (هفرن، زیر چاپ).

و جابجایی، در نظر گرفته می‌شود. همچنین، تحقیقات نشان می‌دهند هنگامی که مربی‌گری را مربیان حرفه‌ای (در برابر مربیان هم‌طراز) بر عهده می‌گیرند، بر میزان تعهد و پیشرفت، و نیز سطح بهباشی (تسلط محیطی) افزوده می‌شود (مربی‌گری این‌گونه تعریف می‌شود: «فرایندی که یادگیری و رشد، و در نتیجه، بهبود عملکرد را ممکن می‌سازد» (پارسلُو،۱ ۱۹۹۹: ۸). مربی‌گری نوعاً شاملِ شناسایی و رشد توانمندی‌ها و شایستگی‌ها، هدف‌گزینی، و تمرکز بر دستیابی به نتایج در یک مقیاس زمانی مشخص است. روان‌شناسی مربی‌گری۲ معطوف به افزایش عملکرد در کار و قلمروهای گوناگون زندگی شخصی، با جمعیت‌های بهنجار و غیربالینی و بر اساس الگوهای مربی‌گری ایجادشده در رویکردهای درمانی تثبیت‌شده است (گرنت و پالمر،۳ ۲۰۰۲). مربی‌گری اجرایی،۴ در یک بافت تجاری/کاری۵ قرار می‌گیرد و معمولاً برای کارکنانِ مهم و کلیدی، در زمان تغییراسپنس و گرنت، ۲۰۰۷).

یافته‌های تحقیقی روان‌شناسی مثبت‌نگر نشان می‌دهند که ترکیب چند مداخله مربی‌گری (مانند پس‌خوراند ۳۶۰ درجه، کارگاه مدیریت نیم‌روزه، جلسات مربی‌گری یک‌به‌یکِ چهارتایی۶)]۳[در بیش از ۱۲ هفته، دستیابی به هدف، تاب‌آوری و بهباشی محل کار را در کارمندان افزایش داد، و افسردگی و تنیدگی نسبت به کنترل‌ها را کاهش داد (گرنت و دیگران، ۲۰۰۹).

روان‌شناسی مثبت‌نگر و مربی‌گری هر دو مدعی آنند که جهت توجهات را باید از تثبیت مراجع، جستجوی نشانه‌های آسیب‌شناختی، یا نگریستن به مُراجع در قالب شخصیتی «از هم گسیخته»، «معیوب»و «مختل شده» و امثال آن تغییر داد. روان‌شناسی مثبت‌نگر و مربی‌گری، با استدلال به نفع بهسازی عملکرد، کشف مُحسنات و کارکرد‌های درست فرد، و کار در راستای افزایش آنها، هم‌پیمانان

1.. Parsloe

2.. Coaching psychology

3.. Palmer

4.. Executive coaching

5.. business

6.. four one toone coaching sessions

  • نام منبع :
    روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
    سایر پدیدآورندگان :
    کیت هفرن و ایلونا بونیول، ترجمه: محمد تقی تبیک و محسن زندی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 54836
صفحه از 392
پرینت  ارسال به