291
روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)

مداخلات ناظر به هوش هیجانی ممکن است از شما بخواهند که همدلانه به دوستان و خواهران و برادرانتان گوش فرادهید، بدون اینکه پاسخی مقابله‌ای و جواب ردّی‌ای را آماده کنید؛ بلکه تنها بکوشید که درباره ‌احساساتان فکر کنید. حرکات و اشارات مثبتِ دیگران را مورد توجه، تکریم و تعریف قرار دهید. سرانجام، برای امتحانِ واژگان و دایره لغات هیجانی‌تان (که بخش کلیدی هوش هیجانی است)، پنج احساس شخصی روزانه‌تان را به‌مدت چهار هفته بنویسید و الگوی آنها را مورد نظارت و کنترل قرار دهید.

دست‌آخر، یک تمرین مؤثر آن است که از خودتان مطالبه کنید، و ایامی را که احساس می‌کنید در بهترین حالت شخصی قرار دارید، شناسایی کنید. شما باید درباره توانمندی‌های شخصی‌ای که در سرتاسر یک حادثه از خودتان بروز می‌دهید تأمل کنید و سپس این ماجرا را هر روز، به مدت یک هفته، بررسی و مرور کنید. با انجام تمرین‌های پیشنهادی شما می‌توانید به رشد توانمندی‌هایی کمک کنید که چه‌بسا نیازمند مقداری تمرکز بیشتر باشند (کافمَن، ۲۰۰۶).

بخش بعدی بحث از توانمندی‌ها کنار می‌گذارد و بیشتر بر درمان مثبت‌نگر، مربی‌گری و تکنیک‌های مرتبط تمرکز می‌کند.

درمان مثبت‌نگر

هنگامی که واژه درمان را می‌شنویم، بسیاری از ما به‌طور خودکار آن را معادل با چیزهای منفی، از دست رفته، و درهم‌شکسته قرار می‌دهیم. متأسفانه درمان روان‌شناختی مثبت‌نگر در حال حاضر حوزه‌ای غیرحاکم۱ است (جوزف و لینلی، ۲۰۰۶، ۲۰۰۹). بسیاری از روان‌شناسانی که خود را وابسته به جنبش روان‌شناسی مثبت‌نگر می‌دانند، ایده‌هایی درباره نحوه‌ اجرای «درمان روان‌شناختی مثبت‌نگر» پیشنهاد می‌کنند. اصل زیربنایی این رشته آن است که درمان روان‌شناختی نباید تنها بر تشخیص و درمان اختلال‌ها، ناسازگاری‌ها، رنج‌ها و... تمرکز کند (جوزف و لینلی، ۲۰۰۹؛ رشید ۲۰۰۹b). همچنین درمان به جای اینکه مُراجع را فردی معیوب، به‌هم‌ریخته و مُختل بشمارد، باید توانمندی‌ها و منابع موجود او را بشناسد، به‌کار گیرد و بسازد.

زمان استراحت

1.. non-governed field


روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
290

توانمندی‌هایتان را آشکار سازید.

رشد دادنِ توانمندی‌ها

چگونه توانمندی‌ها را رشد دهیم؟ برای این کار ما ابتدا باید ناتوانمندی‌های خوی (مَنِش)۱ خودمان را شناسایی کنیم. اگر شما کنجکاوی و علاقمندی اندکی دارید، باید بکوشید که دانش‌تان در یک حوزه‌ مورد علاقه را از طریق کتاب‌ها، روزنامه و نشریات و مجلات، تلوزیون، رادیو، یا اینترنت، برای نیم‌ساعت، و سه بار در هفته، افزایش دهید.

همچنین می‌توانید در یک کار/سخنرانی/گردهمایی فرهنگی‌ای که متفاوت از فرهنگ شماست، شرکت کنید. برای رشد کنجکاوی نسبت به دیگران، شخصی کارآمد را در حوزه مورد علاقه‌تان بیابید و بکوشید بفهمید که او چگونه مهارت و کاردانی‌اش را در آن حوزه افزوده است. به میان فرهنگ‌های دیگر بروید و از غذایشان بخورید، بافت فرهنگی آنها را بکاوید و مراقب افکارتان باشید.

اگر احساس می‌کنید نیازمند آن هستید که بر درک و ستایش‌تان از زیبایی و کمالات بیفزایید، بکوشید که دست‌کم به یکی از جلوه‌های زیبایی طبیعی را که هر روزه جلوی چشمتان است (طلوع خورشید، ابرها، غروب خورشید، بارش برف، رنگین‌کمان، درختان، حرکت و رشد برگ‌ها، پرندگان، گل‌ها، میوه‌ها، گیاهان و...)، توجه کنید. می‌توانید قطعه‌ای موسیقی گوش دهید، یا فیلمی را تماشا کنید، نحوه تحت تأثیر قرار گرفتن خود را با آنها ارزیابی کنید. به دیدن یک موزه بروید و تکه‌ای از هنر را برگزینید و ببینید و بیندیشید که چگونه آن هنر از نظر زیباشناختی روح شما را تسخیر می‌کند.

مداخلات مبتنی بر بهبود شور و نشاط و اشتیاق مستلزم آن است که شما خودتان را در معرض انجام کارهایی قرار دهید که تا به‌حال انجام می‌دادید؛ با این تفاوت که این‌بار با انرژی و خلاقیت بیشتر، و راه‌هایی متفاوت با آنچه پیشتر آنها را انجام می‌دادید. برای افزایش شور و نشاط بکوشید که دست‌کم سه بار در هفته تمرین کنید، و توجه کنید که این تمرین چگونه بر میزان انرژی شما تأثیر می‌گذارد. بکوشید یک فعالیت سخت و جدی بدنی (مانند دوچرخه‌سواری، دویدن، انواع ورزش‌های مناسب، آوازه‌خوانی، بازی کردن) را انجام دهید که همیشه خواهان انجام دادنِ آن بوده‌اید، اما این کار را تاکنون نکرده‌اید.

1.. non-signature strengths

  • نام منبع :
    روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
    سایر پدیدآورندگان :
    کیت هفرن و ایلونا بونیول، ترجمه: محمد تقی تبیک و محسن زندی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 54710
صفحه از 392
پرینت  ارسال به