289
روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)

از چه راهِ دیگری می‌توانیم توانمندی‌ها را در زندگی روزمره‌مان به‌کار گیریم؟

یک راه بسیار درب‌وداغان برای شکستن یخِ اعضای تازه گروهی که در آن هستید (برای ایجاد دوستی و رابطه)، گفتنِ نامتان، اینکه اهل کجا هستید، و گفتن چرایی بودتان در آنجا است. هر وقت ما از افراد می‌خواهیم که این کار را انجام دهند، بی‌برو برگرد چیزی جز چرخاندن چشم و جدایی فوری نصیبمان نمی‌شود. دلیل آنکه چرا یک معرفی مثبت۱ می‌تواند بدبینی را بکاهد و لذت از یک کلاس درس، و در واقع گروه، را بیفزاید، همین است. دفعه بعد که یک گروه را اداره می‌کنید و یا اعضای جدید را ملاقات می‌کنید، معرفی مثبت را، بسانِ آنچه در زیر می‌آید، امتحان کنید و ببینید که امور چگونه اندکی جذاب‌تر می‌شوند.

در این‌باره بیاندیشید که... نمونه‌ای از معرفی مثبت را امتحان کنید:
به سوی افراد واقع در سمت چپتان بچرخید و از آنان
بخواهید که بهترین موقعیت هفته پیششان را توصیف کنند: چه چیزِ آن را دوست داشتید؟
اول و وسط و آخر آن را توصیف کنید. هنگامی که آنها تمام کردند، نقش‌ها را عوض کنید
و خودتان را کامل معرفی کنید.

با به‌کارگیری توانمندی‌هایتان، روزی زیبا بسازید

سلیگمن برای وارد کردن توانمندی‌ها در جریان زندگی روزانه چند ایده پیشنهاد می‌کند؛ برای نمونه، «ساختنِ یک روزِ زیبا»، و « تعیین تاریخ برای بُروز توانمندی‌ها». برای ایجاد یک روز زیبا استعدادها و ویژگی‌هایتان۲ را برای به‌وجود آوردن یک روز (یا حتی یک نصفه روزِ) کامل و بی‌نقص به‌کار گیرید. از این‌رو، اگر توانمندی‌ برترتان عبارت است از عشق به یادگیری یا کنجکاوی، روزِ شما می‌تواند دربردارنده رفتن به موزه‌ دلخواه‌تان و یا چند ساعت مطالعه کتابی باشد که قصد داشتید آن را بخوانید. اگر یکی از سرلیست‌های توانمندی‌هایتان عشق است، می‌توانید عصر را با دوستان قدیمی‌تان بگذرانید و یا خانوادتان را به شام دعوت کنید. شما همچنین می‌توانید روزی را به‌عنوان «روز توانمندی‌ها» انتخاب کنید، و زمانی را برای بودن در کنار شخصی که برایتان اهمیت دارد کنار بگذارید؛ به‌طوری‌که هر دوی شما بتوانید

1.positive introduction

2.. talents and attributes


روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
288

توانمندی‌هایتان، تأثیری پایدار بر افزایش شادکامی و کاهش نشانگان افسردگی برای بیش از شش ماه می‌گذارد (سلیگمن و دیگران، ۲۰۰۵).

آیا توانمندی‌های من به تدریج در طول زمان تغییر می‌کنند؟

توانمندی‌های شما قابلیت تغیرشکل در طول زمان و اوضاع و شرایط گوناگون را دارند. اگرچه آزمون یادشده (VIA) پایا دانسته می‌شود، اما تابعِ تغییر در محیط است. یکی از تأثیرگذارترین عوامل، فاجعه است. برای نمونه، پس از حملات یازدهم سپتامبر، پژوهش‌ها پیمایش‌های VIA را در قبل و بعد از این فاجعه مقایسه کردند، و افزایش معناداری را در ایمان، امید، و عشق یافتند (پیترسن و سلیگمن، ۲۰۰۳). پترسن و همکارانش نیز شروع به بررسی ارتباط میان بیماری (جسمانی و روانی) و توانمندی‌ها کرده‌اند. به سخن بهتر، آنها از یک نمونه بزرگ از شهروندان ایالات متحده دریافته‌اند افرادی که از یک بیماری جسمانی جدی (مانند سرطان یا بیماری قلبی) بهبود می‌یابند، نمرات بالاتری در درک و ستایش بیشتر زیبایی و کمالات، شجاعت، کنجکاوی، بی‌طرفی و انصاف، بخشایش، قدردانی، شوخ‌طبعی، مهربانی، عشق به یادگیری، و معنویت می‌گیرند. آنهایی که از یک اختلال روان‌شناختی بهبود یافته‌اند، نمرات بالاتری در درک و ستایش زیبایی و کمالات، خلاقیت، کنجکاوی، قدردانی و عشق به یادگیری می‌گیرند (پیترسن و دیگران، ۲۰۰۶).

در این‌باره بیاندیشید که...
گر
شما آزمون‌های آن‌لاین را دوست ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که فهرست توانمندی‌ها را
دوباره مرور کنید (خواه VIA و خواه استعدادیابِ کلیفتن) و پنج‌ توانمندی و استعداد نخستی را
که احساس می‌کنید بیشترین تناسب را نسبت به شما دارند، برگزینید. هنگام انجام این
کار، درباره این امور بیندیشید:
§ آیا این توانمندی هویت واقعی
شما را نشان می‌دهد؟
§ هنگامی که این توانمندی را
بروز می‌دهید، آیا واقعاً لذت می‌برید؟
§ آیا در خلالِ و پس از استفاده
از آن توانمندی احساس انرژی می‌کنید؟

  • نام منبع :
    روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
    سایر پدیدآورندگان :
    کیت هفرن و ایلونا بونیول، ترجمه: محمد تقی تبیک و محسن زندی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 54692
صفحه از 392
پرینت  ارسال به