285
روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)

 توانمندی‌های تحقق‌نایافته: توانمندی‌هایی هستند که چه‌بسا آشکارسازی آنها در فرایند روزانه، به دلیل وضعیت محیطی و یا کاری، برای شما ممکن نباشد. با این‌حال، هنگامی که آنها را بروز می‌دهید، از آشکارسازی این ویژگی‌ها انرژی و رضایت کسب می‌کنید.

 رفتارهای آموخته‌شده:۱ شامل رفتارهایی است که شما انجام دادنِ آنها را به نحو احسن به مرور زمان یاد گرفته‌اید؛ با این‌حال، از تکمیل آنها لذت و انرژی کسب نمی‌کنید. این رفتارها در تحقق‌بخشی۲ توانمندی دانسته نمی‌شوند؛ بلکه ویژگی‌هایی هستند که آموخته‌اید آنها را به نحو احسن انجام دهید، اما توان شما را تحلیل می‌برند؛ از این‌رو، مانع توانایی شما برای شکوفایی و زندگی به‌بهترین وجه می‌شوند.

 ضعف‌ها:۲ دربردارنده رفتارهایی است که شما موفق نشده‌اید آنها را در طول زمان به خوبی بگذرانید و آنها نیز توان شما را تحلیل می‌برند. این ویژگی‌ها می‌توانند مشکلاتی بیافرینند، و باید طوری مدیریت شوند که مانع موفقیت شما در زندگی نشوند (برگرفته از وب سایت CAPP: www.cappeu.com/realise۲.htm).

 دو بعُد اول با هفت ویژگی قوام می‌یابند: رفتارهای آموخته‌شده با چهار ویژگی و ضعف‌ها با سه ویژگی. در گزارش شما، ترتیب شمارش ویژگی‌ها توان آن ویژگی را نشان می‌دهد.

هنگامی که ابزار ارزیابی آن‌لاین را در www.realise۲.com تکمیل کردید و گزارش تفصیلی را مرور نمودید، تحقق‌بخشی۲ برنامه رشد و اولویت‌دهی‌ای را برای شما ایجاد می‌کند که توانایی‌های تحقق‌نایافته شما را بالا می‌برد، رفتارهای آموخته‌شده شما را تعدیل می‌کند و ضعف‌های شما را به حداقل می‌رساند. انجام تحقق‌بخشی۲، معمولاً عملکرد روزانه شما را به حداکثر می‌رساند.

یکی از احتیاط‌هایی که در اینجا باید کرد، ناشی از این واقعیت است که این ابزار بسیار جدید است و پژوهش‌های اندکی درباره سودمندی آن انجام گرفته است. داده‌های علمی درباره‌ تأثیرات تحقق‌بخشی ۲ در آینده‌ای نزدیک به ثمر می‌نشیند.

1.. Learned behaviours

2.. Weaknesses


روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
284

بافت‌های کاری، حرفه‌ای [صنعت و هنر]، و فرهنگی داده شد. تحلیل آماری داده‌ها را به ۳۴ بن‌مایه کاهش داد. اگرچه بیشتر مجموعه داده‌های به‌دست آمده با این استعدادیاب به طور درونی و توسط محققانی اجرا می‌شود که به خاطر دسترسی محدودی که به ویژگی‌ها دارند، سوگیری بیرونی ندارند؛ اما گفته می‌شود که این ابزار اعتبار و پایایی درونی بالایی۱ دارد. در حال حاضر میلیون‌ها نفر از مردم سرتاسر جهان این ابزار را دریافت کرده‌اند، و تحقیقات نشان می‌دهد که سازمان‌هایی که به‌جای ضعف‌ها بر توانمندی‌های کارکنانش تمرکز می‌کنند، می‌توانند میزان جابجایی و جایگزینی کارکنان را کاهش داده، و بر بهره‌وری، و در نتیجه، سودآوری بیفزایند. (دِلیخت۲ و اِوِرس‌‌کاچاپائیا،۳ ۲۰۱۰).

در این‌باره بیاندیشید که... برای دسترسی به
استعداد‌یاب کلیفتن بنگرید به:
http://www.strengthsfinder.com
یا اینکه یکی از کتاب‌های
استعدادیاب کلیفتن را بخرید.

تحقق‌بخشی۲

سنجش تحقق‌بخشی توانمندی‌های ۲۴ در مرکز روان‌شناسی مثبت‌نگرِ کاربردی در شهر واریک‌شایر۵ انگلستان ایجاد شد. سازنده این ابزار، الکس لینلی، روان‌شناس بلندآوازه مثبت‌نگری است که بیشتر در حوزه‌ کسب‌وکار و روان‌شناسی مثبت‌نگر کار می‌کند. برای شما امکان دسترسی آن‌لاین به تحقق‌بخشی ۲ وجود دارد، و می‌توانید این تست را که ارزیابی ۶۰ ویژگی (از کانونِ توجه گرفته تا شجاعتِ ایجاد رابطه‌ای عمیق‌تر) و تعیین سه عامل مهم را از شما می‌خواهد، بزنید: آیا این ویژگی‌ها۶ توانایی این را دارند که به شما انرژی دوباره‌ای ببخشند یا نه؛ آیا شما در این ویژگی‌ها خوب و شایسته هستید؛ چندوقت به چندوقت آنها را در زندگی روزانه‌تان به‌کار می‌گیرد؟

بر اساس این الگو، تحقق‌بخشی۲ ویژگی‌های فردی را به چهار بُعد تقسیم می‌کند:

 توانمندی‌های تحقق‌یافته:۷ توانمندی‌هایی هستند که شما اکنون نسبت به آنها آگاه هستید و آنها را به‌کار می‌گیرید؛ و آنها نیز به نوبه خود شما را برای ایفای نقش خود به بهترین وجه کمک می‌کنند.

1.. high validity and internal reliability

2.. Delichte

3.. Evers-Cacciapaglia

4.. Realise۲ strengths assessment

5.. Warwickshire

6.. attributes

7.. Realized strengths

  • نام منبع :
    روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
    سایر پدیدآورندگان :
    کیت هفرن و ایلونا بونیول، ترجمه: محمد تقی تبیک و محسن زندی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 54898
صفحه از 392
پرینت  ارسال به