جدول ۱۰- ۱: توانمندیهای VIA؛ تعریف ۲۴ توانمندی مورد سنجش با پرسشنامه ارزشهای عملی توانمندیهای خوی۱
خردمندی و معرفت: توانمندیهای شناختی که مستلزم کسب (فراگیری) و بهکار بردن دانش است و شامل این مصادیق میشود:
۱. خلاقیت (نوآوری و ابتکار): فکر کردن به شیوههای نو و مبتکرانه برای تصور، تجسم، مفهومسازی و نحوه اجرا؛ از جمله موفقیتهای هنری و ادبی، البته محدود به این موفقیتها هم نمیشود.
۲. کنجکاوی (علاقمندی، نوجویی، گشودگی نسبت به تجربه): علاقمندی به تجربه در حال تکوین برای نفس تجربه، یافتن موضوعات و مسایل جالب و جذاب، کند و کاو، بررسی و کشف.
۳. قضاوت و روشناندیشی (تفکر نقاد): تأمل و تعمق در امور و بررسی همهجانبه آنها، زود نتیجهگیری نکردن، توانایی تغییر رأی و نظر خویش با توجه به شواهد، ارزش و اهمیت بخشیدن منصفانه به همه شواهد.
۴. عشق به یادگیری: مسلط شدن بر مهارتهای نو، موضوعات و دانشهای تازه، صرفنظر از اینکه آنها بهخودی خود یا بهطور رسمی و آشکار با توانمندی کنجکاوی مرتبط باشند یا نباشند؛ این گرایش در فرد هست که به طور منظم به دانستههای خود بیفزاید.
۵. ژرفنگری (فرزانگی): توانایی مشورتهای عاقلانه دادن به دیگران، تیزبینی و دقت در نگاه به جهان، به گونهای که آن را برای خود و دیگران دارای معنا و مفهوم کند.
شجاعت: توانمندی هیجانیای که عبارت است از اِعمال اراده تا رسیدن به هد؛، علیرغم مخالفتهای بیرونی یا درونی. شامل:
۶. دلیری (دلاوری): پا پس نکشیدن در مقابل تهدید، چالش و رویارویی، مشکلات یا درد؛ حرفِ حق زدن، حتی اگر مخالف داشته باشد؛ عمل به اعتقادات و باورها، حتی اگر چندان رواجی نداشته باشد؛ این دلاوری شامل دلاوری جسمی هم میشود، ولی فقط محدود به آن نیست.
۷. پایداری (استقامت، سختکوشی): به پایان رساندن کاری که شروع میکند؛ پافشاری بر انجام دادن