243
روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)

فکری یا عقیده جزمی و پیش‌داشته بپردازند (لَنگِر، ۲۰۰۹).

ایده کاهش تنیدگی بر اساس بهوشیاری۱ (کَبَت‌‌زین) با آنکه تغییرات بدنی را می‌پذیرد و می‌کوشد تا به تسلط بر بدن دست یابد، بر مدیریت تغییرات کارکردیِ بدن، تصویر ذهنی از بدن و مانند آن متمرکز است. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که این روش، مدیریت درد و کاستن از درد، تنیدگی بدنی، کنترل و پذیرش بدنی را افزایش می‌دهد. حتی آشکار شده است که این روش، تنیدگی و افسرگی را همانندِ تأثیرات کاهش تنیدگی رفتاری‌‌‌شناختی۲ کاهش می‌دهد، وانگهی، بهوشیاری انرژی را فزونی می‌بخشد و تلقی معمول از درد و رفتار ناشی از آن تلقی را تغییر و کاستی می‌دهد.

شکل تازه‌ای از مراقبه که اینک در روان‌شناسی مثبت‌نگر مورد آزمون قرار می‌گیرد مراقبه مهر و عشق۳ است (فردیکسن و دیگران، ۲۰۰۸). نتایج اولیه، افزایش معناداری را در هیجانات مثبت، و ایجادِ بعدیِ منابع [روانی] شخصی۴ از طریق مشارکت در مراقبه مهر و عشق را نشان داده‌اند.

در این‌باره بیاندیشید که...
همین الان با پیروی از مداخله فردی‌ِ انتهای این
فصل بهوشیاری اندکی را امتحان کنید؛ اما به یاد داشته باشید که:
۱.
بهوشیاری به معنای توجه کردن به شیوه‌ای خاص است: عالماً عامداً، در لحظه حال، ناقضاوت‌گرانه
و...
۲. بهوشیاری مستلزم تلاش برای
تغیر تفکرتان نیست؛ بلکه، نگریستن و تماشای خودِ اندیشه است...
۳. بهوشیاری را با مثبت اندیشی
اشتباه نگیرید...

سخن آخر آنکه، به باور ما روان‌شناسی مثبت‌نگر باید به تکرار و پیشبرد مداخلات روان‌شناسی مثبت‌نگر موجود ادامه دهد، و به هنگام به‌کارگیری این مداخلات، محدود و کلیشه‌ای نیندیشد. برای نمونه، همان‌گونه که در فصل بعد گفته می‌شود، مداخلات روان‌شناسی مثبت‌نگر به‌تدریج می‌توانند رویکرد کل‌نگر‌تری را دربرگیرند، که شامل بدن، و همچنین اوقات فراغت فعالانه‌تر، و نه منفعلانه، نیز می‌شود.

1.. Mindfulness-based stress reduction

2.. cognitive behavioural stress reduction

3.. loving-kindness meditation

4.. personal resources


روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
242

(۲۰۰۴) بر آن شدند که به جای بررسی چگونگی واکنش افراد به دیگرانی که خبر بد دریافت می‌کنند، به چگونگی واکنش آنها نسبت به فردی که با خبرهای خوش نزد آنها می‌آید بپردازند. واکنش سازنده فعال مستلزم واکنش و پاسخ‌دهی فرد با هیجان اصیل و واقعی، آشکاری‌سازی این هیجان در ظاهر، و سرمایه‌گذاری روی موفقیت‌ فرد دیگر است (کش دادن و به درازا کشاندن بحث از خبرهای خوش، صحبت با مردم پیرامون آن، پیشنهاد جشن). جالب اینکه گِیبِل دریافت روابطی که در آنها هر عضو به واکنش سازنده فعال می‌پردازد، معمولاً شکوفا می‌شود؛ درست برعکس روابطی که افراد روش‌ واکنش سازنده منفعل، ویرانگر فعال، و ویرانگر منفعل۱ را به کار می‌گیرند (بخش بیندیش درباره آن... زیر را بخوانید).

در این‌باره بیاندیشید که... وقتی فردی پیش شما می‌آید که خبری خوش دریافت کرده است،
شما چگونه واکنش نشان می‌دهید؟
۱.
خوشحالی می‌کنید، اما خیلی هم آن را مهم نمی‌کنید و پروبال نمی‌دهید (سازنده
منفعل)
۲.
شکاکانه رفتار کرده و گوشزد می‌کنید که معلوم هم نیست که خبرهای خوش واقعاً هم
خوب باشند (ویرانگر فعال)
۳. بی‌تفاوت
و بی‌احساس رفتار می‌کنید (ویرانگر منفعل).
دفعه بعد که دوستی با خبری خوش پیشتان آمد بکوشید که
واکنش سازنده فعال داشته باشید و پیامدها و برهم‌کنش‌های بعدی ناشی از این پاسخ
را زیر نظر بگیرید.

مراقبه بهوشیاری

بهوشیاری۲ شرایط را برای ایجاد رضایت و خشنودی فراهم می‌کند. در مراقبه بهوشیاری۳ و پاسبانیِ دل به افراد توصیه می‌شود که به تمرین تمرکز توجه بر لحظات حال، نگریستن در احوال جهان، و افکار و احساساتشان به شیوه‌ای صبورانه و ناقضاوت‌گرانه، بدون درگیر شدن در گذشته یا آینده، یا هر خط خاص

1.. active destructive and passive destructive

2.. Mindfulness

3.. Mindfulness meditation

  • نام منبع :
    روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
    سایر پدیدآورندگان :
    کیت هفرن و ایلونا بونیول، ترجمه: محمد تقی تبیک و محسن زندی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 54870
صفحه از 392
پرینت  ارسال به