231
روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)

تا برنامه‌اش با نام ۱۴ اصل بنیادی شادکامی۱ را ایجاد کند (فُردایس، ۱۹۸۱، ۱۹۸۳). شالوده نظری این برنامه آن است که اگر افراد بتوانند تلاش به خرج دهند که این ۱۴ ویژگی یافت‌شده در افرادِ بسیار شادکام و خوشبخت را در خود بالا ببرند، در آن‌صورت آنان نیز به افراد بسیار شادکامی تبدیل خواهند شد. این چهارده اصل عبارتند از:

۱.فعال‌تر و پرتکاپو بودن؛

۲.زمان بیشتری را برای معاشرت و آمیزش با مردم نهادن؛

۳.مولد و پرثمر بودن در کارهای معنادار و هدفمند؛

۴.سازماندهی و برنامه‌ریزی بهتر امور؛

۵.متوقف کردنِ نگرانی؛

۶.پایین آوردن انتظارات و آرزوها؛

۷.رشد تفکر مثبت و خوش‌بینانه؛

۸.جهت‌گیری حضورمدار؛۲

۹.تلاش در راستای ایجاد شخصیت سالم؛

۱۰.پرورش شخصیت خونگرم، معاشرتی و اجتماعی؛

۱۱.خودت باش؛

۱۲.کنار گذاشتن احساسات و مشکلات منفی؛

۱۳.روابطِ نزدیک مهم‌ترین سرچشمه شادکامی هستند؛

۱۴.قدر و ارزش شادکام زیستن را دانستن و این هدف را گرامی داشتن؛ (برای اطلاعات بیشتر بنگرید به: فردایس، ۱۹۸۱).

از زمان کار فوردایس برخی از این اصول مورد تأیید تحقیقات علمی قرار گرفته‌اند. بدبختانه، بسیاری از روان‌شناسان جدید مثبت‌نگر کار او را نادیده گرفته‌اند، و از این‌رو برای ترسیم تصویر کاملی از پژوهش‌های صورت‌گرفته پیرامونِ مداخله، بازگشت به ابتدا ضروری شده است.

مداخلات روان‌شناسی مثبت‌نگر از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹

هم‌اکنون چند مداخله مبتنی بر روان‌شناسی مثبت‌نگر وجود دارد؟ سلیگمن و همکاران (۲۰۰۵) با مرور

1.. ۱۴ Basic Happiness Principles

2.. present oriented


روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
230

چرایی نیازمندی به مداخلات مثبت‌نگر

راه حل چهل درصدی را به یاد دارید؟ این نظریه بیان می‌کرد که گرچه ۵% از سطح شادکامی ما از سوی ژن‌ها، و ۱۰% با شرایط محیطی تعیین می‌شود، اما هنوز یک مقدار چشمگیر چهل درصدی باقی می‌ماند که اختیار آن به دست ما است. به دلیل این چهل درصد اختیاری است که مداخلات اهمیت پیدا می‌کند.

تعریف مداخلات روان‌شناسی مثبت‌نگر

روشن‌ترین و واپسین تعریف مداخلات روان‌شناسی مثبت‌نگر برخاسته از فراتحلیل صورت‌گرفته توسط سین و لیبومیرسکی است که این مداخلات را این‌گونه تعریف می‌کنند:

’’روش‌های درمان یا فعالیت‌های خودخواسته، به هدف پرورش احساسات، رفتارها یا دریافت‌های شناختی مثبت... برنامه‌ها، تدابیر یا درمان‌هایی در جهت بازسازی، اصلاح یا درمان چیزی که آسیب‌شناختی یا ناقص و ناکارا است؛ هر آنچه که در برابر ایجاد توانمندی‌ قرار می‌گیرد، مناسب با تعریف مداخلات رواشناسی مثبت‌نگر نیست (سین و لیبومیرسکی، ۲۰۰۹: ۴۶۸).‘‘

اگرچه این تعریف به‌نظر می‌آید که جداکننده روان‌شناسی مثبت‌نگر از جریان رایج روان‌شناسی است، به محققان امکان دیدنِ تفاوت‌های میان مداخلات روان‌شناسی مثبت‌نگر با مداخلات مرسوم روان‌شناسی را نیز می‌دهد.

در این‌باره بیاندیشید که... تعریف شما از یک مداخله روان‌شناسی مثبت‌نگر
چیست؟ چه چیزی آن را از مداخلات جریان اصلی روان‌شناسی متمایز می‌سازد؟ برای چه
کسانی باید این مداخلات را به کار گرفت؟ چه موقع باید آنها را به‌کار گرفت؟

پیدایش اولین مداخلات روان‌شناسی مثبت‌نگر

مایکل فوردایس (۱۹۷۷) از اولین پیشگامانِ اجرای برنامه‌های مبتنی بر مداخلات روان‌شناختی مثبت بود. در واقع، او چند وضعیت آزمایشی را در طی چند سال و بر روی صدها دانشجوی دانشگاه اجرا کرد،

  • نام منبع :
    روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
    سایر پدیدآورندگان :
    کیت هفرن و ایلونا بونیول، ترجمه: محمد تقی تبیک و محسن زندی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 54629
صفحه از 392
پرینت  ارسال به