پرسشهای آزمایشی
۱.افزون بر ضریب هوشی، پایداری نیز موفقیت تحصیلی ما را تبیین میکند. درباره آن بحث کنید.
۲.برخی از مداخلههای عینیای که روانشناسی مثبتنگر میکوشد توسط آنها بهباشی افراد را بیفزاید کدام هستند و چه شواهدی وجود دارد که چنین رویههایی مؤثرند؟
۳.در مورد کمک نظریه قالب ذهنی به فهم ما از فرایندهای تغییر بحثی انتقادی کنید.
مداخلههای روانشناختی مثبتنگر۱
تغییر، نخستین گام است
در مورد الگوهای نقشی۲ که در زمان کودکی داشتید، بیندیشید. الگوهای نقش شما در حال حاضر چه کسانی هستند؟ چهبسا الگوهای نقش شما افرادی بوده یا هستند که چیزی را در حوزهای از زندگی بهدست آوردهاند که برای شما تحسینبرانگیز است. این افراد چگونه در آنچه انجام میدهند، چنین خوب و شایسته شدهاند؟ آیا اینان آنگونه زاده شدهاند؟ یا آنکه با سختکوشی به افراد موفقی تبدیل شدهاند که ما اینک میشناسیم؟ اگر آنان با کارِ سخت بدینجا رسیدهاند، چه چیزی در آنان هست که باعث استمرار موفقیت آنها در ایام سخت زندگی میشود؟ پژوهشگر، کَرول دُوئِک، بر این باور است که دیدگاهی که درباره خودتان برمیگزینید، بر شیوه گذران زندگیتان تأثیرات ژرفی میگذارد (دوئِک، ۲۰۰۶: ۶). این دیدگاه (دیدگاهِ فرد پیرامون خود) در دنیای تحقیق، قالب ذهنی۳ نیز نامیده میشود.
قالب ذهنی اینگونه تعریف میشود: نحوه ادراک شما از تواناییها و ویژگیهای بنیادینی چون هوش، تربیت و فرزندپروری، شغل، روابط، ذوق موسیقیایی، خلاقیت و.... دو گونه قالب ذهنی وجود دارد: ایستا و پیشروَنده.۴ قالب ذهنی ایستا بر این باور است که ویژگیهای آدمی مانندِ حکاکی روی سنگ است. دارندگان این دیدگاه، اشخاصی معتقد به تفکرِ «همه یا هیچِ طبیعی» هستند، و از اینرو برای نمونه معتقدند که شما در ریاضیات یا خوب هستید و یا نه؛ یا میتوانی ورزش کنی و یا نمیتوانی [دیدگاه صفر و صد/ سیاه و سفید]. از نگاه دارندگانِ قالب ذهنی ایستا امور باید به طور طبیعی وجود داشته باشد و اگر چنین نباشد بهنظر آنان چنین تواناییای خارج از دسترس است. افراد دارای قالب ذهنی ایستا معمولاً