203
روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)

رخدادها نشان می‌دهند (امنز، ۱۹۹۱؛ برونشتاین و دیگران، ۱۹۹۸؛ او‌شی و دیگران، ۱۹۹۹).

سرانجام آنکه، پژوهش‌های شِلدن و کَسِر (۱۹۹۵) نشان می‌دهد در هر حال هم‌خوانی و سازواری۱ برای یکپارچگی و انسجام شخصیت ضروری هستند. سازواری عمودی۲ به هماهنگی و همسانی۳ میان سطوح پایین‌تر و بالاترِ اهداف مربوط است. سازواری افقی۴ مستلزم هماهنگی و همسانی اهداف در سطوح یکسان و هم‌عرض است. و بالاخره، همخوانی۵ به پیگیری اهداف به دلایل خودتعیین‌گر،۶ و از طریق انگیزش درونی اشاره دارد. همخوانی و نیز سازواری عمودی پیش‌بینی‌کننده‌های پیامدهای گوناگون بهباشی هستند. از این‌رو، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که شما باید بکوشید که اهدافِ هماهنگ و سازگار را نگه دارید، تا انها به‌جای تناقض با یکدیگر، مکمل همدیگر باشند (او‌شی و دینر، ۲۰۰۱).

ناکامی در دستیابی به اهداف

اگر پیگیری اهداف برای بهباشی آنقدر ضروری و بنیادین است، پس چرا افراد اغلب در پیگیری اهدافی که برایشان مهم است، ناکام می‌مانند؟ دلایل بسیاری برای این مسأله پیشنهاد شده است. شاید صرفاً بیشتر به خاطر دلایل حسابگرانه و تدارکاتی باشد؛ ما همت‌مان را بر اهداف کم‌اهمیت‌تر، اما فوری‌تر، می‌نهیم (فُرد۷ و نیکلز، ۱۹۹۱). همچنین، یافتن و نگه‌داشتن شور و اشتیاق و طلب پایدار در سرتاسر یک دوره زمانی می‌تواند کار بسیار سختی باشد؛‌ از این‌روست که ما گاهی کمی از «انگیزه و اشتیاقمان را از دست می‌دهیم». دست آخر آنکه، پژوهشگران نشان داده‌اند که وقتی افراد اهداف غلطی (برای نمونه، پول، شهرت، و دیگر اهداف بیرونی) را دنبال می‌کنند، معمولاً خیلی زود دلسرد می‌شوند و اهدافشان رها می‌کنند. از این‌رو، برگزیدن اهداف درست، نگهداشتن شور و اشتیاق (با گوشزد پیوسته اهمیت رنج‌کِشی به خود برای موفقیت آینده) و وقت مناسب نهادن برای اهدافِ باارزش، برای دستیابی به نتایج موفقیت‌آمیز و بهباشی مهم هستند. جالب اینکه، نوشتن اهداف و گفتگو با دیگران در مورد آنها، برای ما امکان تعهد بیشتری به هدف فراهم می‌آورد (لیبومیرسکی، ۲۰۰۸).

بخش بعدی بر یک عامل مهم و مؤثر بر دستیابی به هدف و انگیزش تمرکز می‌کند: زمان. همچنین

1.. congruence and coherence

2.. Vertical coherence

3.. consistency

4.. Horizontal coherence

5.. congruence

6.. self-determined reasons

7.. Ford


روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
202

ارزش‌ها

در این بخش به بررسی اهمیت هماهنگی و همخوانی ارزش‌ها و تعقیب هدف در دست‌یابی به بهباشی می‌پردازیم. ارزش‌ها با نیازها متفاوت هستند. ارزش‌ها آرمان‌هایی هستند که برای ما عزیز و ارجمند هستند و آشکارا یا پنهان بر زندگی‌ ما فرمانروایی می‌کنند. همانند بحث هیجان‌ها، محققان در اینجا نیز فهرستی از ده ارزش جهانی را شناسایی کرده‌اند (شوارتس، ۱۹۹۴؛ شوارتس و زاگیف، ۱۹۹۵) که عبارتند از:

 قدرت

 پیشرفت

 لذت‌جویی

 تحریک

 خودفرمانی۱

 جامعیت۲

 نیک‌خواهی

 سنت

 همنوایی با دیگران

 امنیت

ارزش به‌عنوان الگوی تعدیل‌گر۳ پیش‌بینی می‌کند که افراد از فعالیت‌ها و اهداف هماهنگ با ارزش‌هایشان احساس رضایت به دست می‌آورند (او‌شی و دیگران، ۱۹۹۹). همچنین پژوهشگران بر این باورند هنگامی که افراد مشغول فعالیت‌هایی می‌شوند که هماهنگ و همخوان با هدف‌هایشان است، آنها از روزگارشان احساس رضایت می‌کنند؛ فارغ از اینکه آن ارزش‌ها ارزش‌های بیرونی باشند (مانند قدرت)، یا ارزش‌های درونی (مانند نیک‌خواهی یا خودفرمانی). افراد در صورتی که رخدادهای روزانه با تلاش‌های شخصی‌شان سازوار و بدون ‌تناقض باشد، عاطفه مثبت یا منفی شدید‌تری در پاسخ به این

1.. self-direction یا: خودگردانی؛

2.. universalism

3.. value-as-a-moderator model

  • نام منبع :
    روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
    سایر پدیدآورندگان :
    کیت هفرن و ایلونا بونیول، ترجمه: محمد تقی تبیک و محسن زندی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 54651
صفحه از 392
پرینت  ارسال به