زندگی بااشتیاق، بر غرقگی، اشتیاق، شیفتگی و بهباشی تمرکز میکند، در حالی که زندگی معنیدار، خدمت به چیزی والاتر از خود را در بر دارد. پس، افراد میتوانند با جستوجوی این سه نوع «زندگی» به شادکامی برسند. اکنون، مفهوم شادکامی اصیل بیش از آنکه یک دستورالعمل علّی برای شادکامی باشد، یک نظریه است (رشید۱، ۲۰۰۹ الف). از آنجا که روانشناسی مثبتنگر در حال رشد و گسترش دادن دادگان۲ طولی است، در آینده، بیشتر درباره چگونگی کارکرد هماهنگ این سه نوع «زندگی» برای افزایش بهباشی خواهیم دانست.
دراینباره بیاندیشید که... شلدن (۲۰۰۹)
اصالت را «خلوص هیجانی، سازگاری خود و عمق روانشناختی» تعریف میکند. انسانینگرها
از آغاز معتقد بودند که شما نمیتوانید اینگونه مفاهیم انتزاعی را مطالعه کنید،
در حالی که نظریهپردازان دیگری چون فروید باور داشتند که انسان هیچ گاه نمیتواند
اصیل باشد.
۱) با این ادعاها موافقید یا
مخالف؟
۲) میتوانید زمانی را به یاد
بیاورید که کاملاً با خودتان صادق یا غیرصادق بودهاید؟
۳) چگونه درمییابید که چه
زمانی واقعاً اصیل هستید؟
ریشههای روانشناسی مثبت نگر نوین
شخصی که خالق جنبش روانشناسی مثبتنگر شناخته میشود «مارتین ای. پی. سلیگمن»، استاد دانشگاه پنسیلوانیا است. سلیگمن پس از دههها پژوهش آزمایشگاهی و موفقیت در نظریه درماندگی آموخته شده اش، در سال ۱۹۹۸ به سمت ریاست انجمن روانشناسی آمریکا (اِی پی اِی)۳ منصوب شد. سلیگمن هنگام مراسم معارفهاش در صد و هفتمین همایش سالانه انجمن روانشناسی آمریکا، در ۲۱ آگوست ۱۹۹۹، در باستن ایالت ماساچوست، تصمیم گرفت برنامهاش را برای اصلاح سیر روانشناسی «آسیبشناسی محور»۴ معاصر اعلام کند. سلیگمن از زمان ریاستش، نماد جنبش روانشناسی مثبت نگر شده است و پیوسته حمایت سرمایههای پژوهشی و دولتهای سراسر جهان را به دست میآورد تا نظریهها و شیوههای روانشناسی مثبتنگر را در زندگی روزمره وارد کند.