15
روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)

فصل اول

درآمدی بر روان‌شناسی مثبت‌نگر

اهداف یادگیری
روان‌شناسی مثبت‌نگر عبارت است از: مطالعه موضوعات گوناگونی
چون شادکامی، خوشبینی، بهباشی درونی و رشد شخصی. فصل اول دو هدف دارد: (۱)
توصیف و بررسی انتقادی پیدایش و رشد این رشته جدید در سال‌های اخیر و (۲)
آشنا کردن دانشجویان با برخی از موضوعاتی که روان‌شناسان
مثبت‌نگر بررسی می‌کنند. در پایان این فصل، مجالی خواهید یافت برای تکمیل
پرسشنامه‌هایی در زمینه برخی موضوعات اصلی در روان‌شناسی مثبت‌نگر.

فهرست
موضوعات
·  قلمرو
و هدف روان‌شناسی مثبت‌نگر.
·  تاریخ
روان‌شناسی مثبت‌نگر.
·  شادکامی
را چگونه می‌سنجیم.
·  زندگی خوب و اصالت.
·  روان‌شناسی
انسانی‌نگر.
·  جایگاه
کنونی روان‌شناسی مثبت‌نگر.

پرسش‌های آزمایشی

۱.درباره تفاوت‌های روان‌شناسی «مثبت‌نگر» و «روان‌شناسی معمول» گفت و گوی انتقادی کنید.

۲.آیا روان‌شناسی مثبت‌نگر، چنانکه ادعا می‌شود، متفاوت از روان‌شناسی انسانی‌نگر است؟

۳.نیاز ما به روان‌شناسی مثبت‌نگر چه می‌تواند باشد؟


روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
14

با پیشرفت خود، قابلیت‏های جدیدی به‌دست آورده که می‏تواند با استفاده از آنها، بخش‏های بیشتری از معارف دینی را فهم کند و در تحقیقات خود به‏کار بندد.

همان‌گونه که گذشت، حوزه‏هایی که روان‌شناسی مثبت‏نگر بدان‏ها می‏پردازد، بیشتر اموری هستند که در ادبیات دین به عنوان فضایل اخلاقی شناخته می‏شوند. متون دینی سرشار از این آموزه‌هاست و از این‌رو استفاده از معارف دین می‏تواند به غنا و تعالی روا‌ن‌شناسی مثبت بینجامد.

بدین منظور، گروه روان‌شناسی اسلامی «پژوهشکده اخلاق و روان‌شناسی اسلامی» پژوهشگاه قرآن و حدیث با استفاده از تجربه‏های پژوهشی خود، نخست دست به طرّاحی رشته «روان‌شناسی اسلامی با گرایش روان‌شناسی مثبت‏گرا» برای مقطع کارشناسی ارشد زد که بحمدالله به تصویب وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری رسید و هم‌اکنون در «دانشگاه قرآن و حدیث» در حال اجراست و برخی دیگر از دانشگاه‏ها نیز اقدام به پذیرش دانشجو در این رشته کرده‏اند. گام بعدی، تدوین متون لازم برای اجرای رشته است که ترجمه کتاب روان‌شناسی مثبت کیت هفرن و ایلونا بونیول، یکی از اقداماتی است که با هدف تأمین منابع لازم جهت تدریس در این رشته و دیگر رشته‏های مرتبط، صورت گرفته است.

برخود لازم می‌دانیم به‌ویژه از آیة الله ری‏شهری، ریاست محترم مؤسسه دارالحدیث، که امکان انجام چنین اقداماتی را فراهم کردند، صمیمانه قدردانی نماییم. همچنین از آقایان محمّدتقی تبیک و محسن زندی که با دقت و ظرافت، این اثر را ترجمه نمودند، کمال تشکر را داریم. نیز از آقای دکتر فرید براتی‏سده، مدیر محترم گروه روان‌شناسی اسلامی دانشگاه، به خاطر معرفی این اثر و ارائه راه‌نمایی‏های لازم به مترجمان، و از خانم الهام رضانژاد به پاس ویرایش این اثر، و از آقای محمدتقی تبیک به خاطر تهیه نمایه موضوعی کتاب، و از مدیریت آماده‏سازی کتاب قدردانی می‏کنیم.

خواندن این کتاب درسی را به تمام دانشجویان رشته روان‌شناسی، به‌ویژه دانشجویان روان‌شناسی مثبت‌نگر، مشاوران، مربیان، و پژوهشگران حوزه‏های روان‏شناسی، اخلاق و تربیت توصیه می‏کنیم و تقاضا داریم که دیدگاه‌ها و انتقادات خود را با ما در میان بگذارند.

گروه روان‌شناسی اسلامی

پژوهشکده اخلاق و روان‌شناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیثفصل اول: درآمدی بر روان‌شناسی مثبت‌نگر

  • نام منبع :
    روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
    سایر پدیدآورندگان :
    کیت هفرن و ایلونا بونیول، ترجمه: محمد تقی تبیک و محسن زندی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 54733
صفحه از 392
پرینت  ارسال به