145
روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)

دراین‌باره بیاندیشید
که...
چگونه ممکن است که هم منبع کنترل درونی و هم سبک
تبیینی خوش‌بینانه برای رخدادهای بد، در کارکرد نقش داشته باشند؟ (نکته: به بُعد
درونی کنترل توجه کنید.) با در نظر گرفتن تفاوت میان دو مفهوم منبع کنترل درونی
و خودکارآمدی، چه کاری برای افزایش منبع کنترل درونی و خودکارآمدی انجام می‌دهید؟

بدبینی دفاعی

باری، آیا خوش‌بینی، با همه شواهد مثبتی که پشتیبان آن است، همیشه چیز خوبی است؟ خب، از آنجا که این داده‌ها بر موقعیت‌های عادی استوار هستند، شواهدی نشان می‌دهند که خوش‌بینی می‌تواند در شرایط مشخص و برای افراد خاصی زیان‌آور باشد.

صادقانه اذعان می‌کنیم که هنگام تعطیلات، آدم‌های بدبین دفاعی۱ بودیم. و علاوه بر این، ما آن حالت دوست داشتیم. خوب چه عیبی دارد که اینها فواید بدبین دفاعی بودن باشند؟ خب، خدا را شکر، بله اینها فواید بدبینی دفاعی هستند.

بدبینی دفاعی بر توانایی تصور کردن و برنامه‌ریزی برای بدترین وضع ممکن استوار است؛ بنابراین، بدبین‌های دفاعی ترجیح می‌دهند آماده باشند و بر همه زوایا اشراف داشته باشند. این یک راهبرد شناختی است که انتظارات را با وجود عملکرد خوب در موقعیت‌های مشابه پیشین (نورم۲ و کانتور۳، ۱۹۸۶) برای عملکرد آینده نزدیک کم می‌کند. این سبک فکری از شوکی که شکست احتمالی ممکن است وارد کند جلوگیری می‌کند، تامل و تمرین را بر می‌انگیزاند و راهبردی است که برای «مهار» اضطراب به کار می‌رود تا تولید انگیزه کند. بدبین‌های دفاعی میزان انتظارات خود را به طور غیر واقع‌بینانه کم و به این موضوع فکر می‌کنند که چگونه مشکلات احتمالی موجود در تکلیف اضطراب‌آور را از پیش حل کنند (هلد۴، ۲۰۰۴).

تلاش برای تبدیل آدم‌های بدبین دفاعی به آدم‌های خوش‌بین غیر سازنده است (و بر عکس) اما روان‌شناسان مثبت‌نگر می‌کوشند فواید بدبینی دفاعی را روشن کنند. در واقع، اگر بدبین‌های دفاعی «اجازه پیدا نکنند» تا به کارهای بدبینانه مبادرت ورزند غالباً مضطرب‌تر می‌شوند و عملکرد ضعیف‌تری را از خود نشان می‌دهند. این، نقطه مقابل خوش‌بین‌هاست، آنها اگر «مجبور به تفکر» درباره شکست احتمالی شوند مضطرب‌تر می‌شوند.

بر اساس یافته‌ها، بدبین‌های دفاعی، نسبت به دانشجویانی که به یک اندازه اضطراب داشتند اما از

1.defensive pessimists

2.. Norem

3.. Cantor

4.. Held


روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
144

پژوهشگران زیادی آن را با صدها نوع متغیر وابسته آزموده‌اند. افرادی که منبع درونی نیرومند کنترل دارند، باور دارند که چه موفق بشوند یا نشوند، نهایتاً خودشان پاسخگو هستند. این افراد معتقدند پیروزی یا شکست معلول تلاش‌های خودشان است. از سوی دیگر، افراد با منبع بیرونی کنترل معتقدند بخت، اتفاق، یا افراد قدرتمند دیگر، تقویت‌کننده‌های زندگی را کنترل می‌کنند. بنابراین، آنها احساس می‌کنند تلاش‌هایشان تاثیر اندکی بر میزان تقویت‌کننده‌ای که می‌گیرند می‌گذارند.

پژوهشگران در حال مطالعه این مسئله هستند که آیا منبع کنترل یک بعد شخصیتی پایدار است یا نه، اما اکنون این پذیرفته شده است که منبع کنترل یک ویژگی شخصیتی ثابت نیست و با توجه به شرایط می‌تواند تغییر کند.

روتر (۱۹۶۶) با گونه‌ای از مفهوم‌سازی ساده‌انگارانه از منبع کنترل به مخالفت برخاست که گویای این بود که درونی بودن کنترل فقط با پیامدهای مثبت مرتبط است، در حالی که برونی‌بودن کنترل فقط با پیامدهای منفی ارتباط دارد. روتر از تک‌بعدی بودن مقیاس منبع کنترل دفاع کرد، در حالی که به وجود برخی خرده‌عامل‌ها نیز اذعان می‌کرد. اما، بسیاری از پژوهش‌ها از ویژگی‌های چندبعدی اکثر مقیاس‌های منبع کنترل، مشتمل بر گونه‌های دو تا سه عاملی با چندین خرده عامل، پشتیبانی می‌کنند.

به نظر می‌رسد داشتن منبع کنترل درونی چندین فایده دارد. برای مثال، به احتمال زیاد، درونی‌ها بیشتر برای پیشرفت کار می‌کنند، تاخیر در پاداش‌ها را تحمل می‌کنند و برای هدف‌های بلندمدت برنامه‌ریزی می‌کنند، در حالی که بیرونی‌ها به احتمال زیاد از هدف‌هایشان می‌کاهند. درونی‌ها در تحمل اضطراب بهترند، اما بیشتر مستعد احساس گناه هستند. درونی‌ها بیشتر از حمایت اجتماعی سود می‌برند و به احتمال زیاد بازی‌های مبتنی بر مهارت را ترجیح می‌دهند، در حالی که بیرونی‌ها بازی‌هایی را ترجیح می‌دهند که بر پایه اتفاق یا بخت باشد.

اگرچه یافته‌های پژوهشی ناقص است، میان منبع کنترل و ورزش بیشتر، کنترل وزن، معاینه سینه، مصرف الکل در جمعیت‌های الکلی و نیز غیر الکلی و تاخیر در ارضاء (در کودکان و نه بزرگسالان) رابطه‌هایی وجود دارد.

این مفهوم در زمینه آموزش نیز مهم است. منبع کنترل درونی با پیشرفت تحصیلی بهتر مرتبط است، درونی‌ها نمره‌های نسبتاً بهتری می‌گیرند و با جدیت بیشتری کار می‌کنند. این، شامل صرف زمان بیشتر برای مشق، همچنین مطالعه طولانی‌تر برای امتحانات است (فیندلی۱ و کوپر، ۱۹۸۳).

1.. Findley

  • نام منبع :
    روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
    سایر پدیدآورندگان :
    کیت هفرن و ایلونا بونیول، ترجمه: محمد تقی تبیک و محسن زندی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 54631
صفحه از 392
پرینت  ارسال به