121
روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)

زندگی را بفهمیم بلکه باید ویژگی‌های ساختاری نظام‌ شخصی معنا، همچون «شاخص‌های تفکیک۱ (گوناگون بودن منابع معنا)، بسط۲ (مردم چگونه میان رخدادها پیوند برقرار می‌کنند تا زندگی را هدفمند کنند) و یکپارچگی۳ (اجزاء تا چه اندازه با هم سازگارند) را نیز بسنجیم» (پولمان۴ و دیگران، ۲۰۰۶: ۱۱۱). این شاخص‌ها سلامت / بهباشی روانی و جسمی را افزایش می‌دهند و رضایت از زندگی را پیش بینی می‌کنند (پولمان و دیگران، ۲۰۰۶).

اثر فرانکل۵ درباره معنی، که جلوه عالی روان‌شناسی مثبت‌نگر و نیز عرصه‌های هستی‌نگر است، هنوز هم مهم است. براساس مفهوم «اراده معنا»۶ وی سه مزیت برای زندگی کردن با معنا بیان کرد که عبارت است از: ارزش خلاق، تجربه‌ای و نگرشی. پژوهشگران، از زمانی که فرانکل این مفهوم را طرح کرد، هفت منبع عمده معنا را که در فرهنگ‌های مختلف یافته شده است شناسایی کرده‌اند، که شامل: پیشرفت، پذیرش، رابطه، صمیمیت، دین، تعالی خود و انصاف می‌شود.

کینگ و نَپا (۱۹۹۸) گفته‌اند که آمیزه‌ شادکامی (اس دبلیو بی= اس دبلیو ال+ پی اِی+ ان اِی) و معنا (همچون مرتبط بودن، هدفمندی و رشد است که شبیه سعادت است) است که بهباشی کلی را پدید می‌آورد. همچنین، معلوم شده است کسانی که در معنامندی نمره بالایی می‌گیرند، بالاترین رتبه محبوبیت را میان گروه نمونه‌شان می‌گیرند.

مگرگور۷ و لیتل۸ (۱۹۹۸) مجموعه متنوعی از شاخص‌های سلامت روانی را تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که مفهوم بهباشی دو مولفه دارد: شادکامی (رضایت از زندگی، عاطفه مثبت، عاطفه منفی) و معنا (مرتبط بودن، هدفمندی و رشد). کامپتن۹ و دیگران (۱۹۹۶) از این آمیزه حمایت کردند، اما آنها مولفه دوم را به رشد شخصی تغییر دادند. کامپتن و دیگران (۱۹۹۶) از ۱۸ شاخص بهباشی دو عامل عمده را شناسایی کردند، که یکی بیانگر شادکامی/ بهباشی درونی است و دیگری نماینده رشد شخصی. مقیاس‌های شادکامی / بهباشی درونی به عاملی مربوط می‌شدند که از عامل مربوط به سازه رشد شخصی متمایز بودند (مانند رشد‌یافتگی۱۰، خودشکوفایی، سخت‌رویی۱۱ و تجربه‌پذیری). این دو عامل همبستگی متوسطی با هم داشتند.

1.. differentiation

2.. elaboration

3.. coherence

4.. Polman

5.. Frankl

6.. will to meaning

7.. McGregor

8.. Little

9.. Compton

10.. maturity

11.. hardiness


روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
120

ضروری کارکرد روزانه می‌شود (چیک سِنت مِهایی، ۱۹۹۲). در مجموع، مبادرت به کارهایی که موجب غرقگی می‌شود و شما را در حد معقول به چالش وا می‌دارد و از شما کار می‌کشد، می‌تواند تأثیر مثبت زیادی در بهباشی کلی شما داشته باشد.

به کار بردن نظریه غرقگی

غرقگی، تصادفی رخ نمی‌دهد (چیک سِنت مِهایی، ۲۰۰۲). برای دست یافتن به غرقگی دو رویکرد پیشنهاد شده است: ۱) محیط‌ها را تغییر دهید تا غرقگی تسهیل یابد و ۲) دیگران را یاری کنید تا غرقگی را بیابند (چیک سِنت مِهایی، ۲۰۰۹). در وجه نخست، مدیران / کارمندان می‌توانند محیط‌ها و ساختارهای فعالیت را برای پرورش غرقگی یا کمتر مانع شدن از غرقگی شکل دهند (والن۱، ۱۹۹۹؛ راتوند۲ و چیک سِنت مِهایی، ۲۰۰۵؛ امرسن۳، ۱۹۹۸). ثانیاً، درمانگران می‌توانند افراد را در یافتن غرقگی یاری دهند، که این به نوبه خود به سطوح بالای عملکرد و افزایش عاطفه مثبت می‌انجامد (دل فیو و ماسیمینی، ۲۰۰۴؛ چیک سِنت مِهایی، ۱۹۹۳؛ ناکامورا و چیک سِنت مِهایی، ۲۰۰۵). همچنین درمانگران می‌توانند مراجعان را در شناساندن فعالیت‌هایی که آنها را در غرقگی می‌اندازد یاری دهند، و با همکاری هم دشواری یا پیچیدگی این فعالیت‌ها را افزایش دهند (تا اطمینان داده شود که این فعالیت‌ها با مهارت‌های رو به رشد آنها همتا است). مهم است که متخصصان بالینی آنها را تشویق کنند تا وقت خود را به‌جای فعالیت‌هایی که احساسی در ما ایجاد نمی‌کنند (مانند تماشای تلویزیون) به فعالیت‌هایی که موجب غرقگی می‌شود اختصاص دهند.

معنا و هدف در زندگی

در چندین حوزه پژوهشی و کاربردی، مسئله معنای زندگی و معنا در زندگی برای رضایت‌مندی افرادضروری دانسته شده است (استگر۴، ۲۰۰۹؛ ونگ۵، ۲۰۰۹). بی‌معنایی در زندگی را شبیه ترس وجودی از مرگ دانسته‌اند. پژوهشگران باور دارند وقتی فردی دچار بی‌معنایی می‌شود با تجربه‌های منفی متعددی روبرو خواهد شد. بر همین اساس، پژوهشگران معتقدند جست و جوی معنا و هدف سزاوارتر از جست و جوی شادکامی است (ونگ، ۲۰۰۹). پژوهشگران همچنین می‌گویند نه‌تنها لازم است معنای

1.. Whalen

2.. Rathunde

3.. Emerson

4.. Steger

5.. Wong

  • نام منبع :
    روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
    سایر پدیدآورندگان :
    کیت هفرن و ایلونا بونیول، ترجمه: محمد تقی تبیک و محسن زندی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 55185
صفحه از 392
پرینت  ارسال به