47
روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)

نظر بی‌همتاست که همه ۹ هیجان دیگر را در خود دارد و می‌تواند با حضور هیجان‌های دیگر فراخوانده شود. بنابراین، بی‌گمان، عشق هیجانی است که بیش از همه تجربه می‌شود.

در این‌باره بیاندیشیدید که...
فردریکسون روشن کرد که هیجان‌ها فردی‌اند و می‌توانند
در زمان‌های مختلف برای افراد مختلف فراخوانده شوند. بکوشید به یکی از ده هیجان
برتر وی فکر کنید. بیش از اندازه تحلیل نکنید ـ فقط به آن فکر کنید...
آخرین باری که این احساس را داشتم کی بود؟
کجا بودم؟
چه کار می‌کردم؟
آن احساس چه چیز دیگری به من می‌دهد؟
آیا می‌توانم برانگیزاننده‌های دیگری برای آن هیجان
تصور کنم؟
چه می‌توانم بکنم تا این احساس را پرورش دهم؟
(فردریکسون،
۲۰۰۹: ۴۰)

همه هیجان‌ها به شیوه یکسانی رخ نمی‌دهند. الگوی دَوَرانی۱ هیجان‌ها (راسل، ۱۹۸۰؛ لارسن و دینر، ۱۹۹۲) (شکل ۲/۲) فرض می‌گیرد که هیجان‌ها در یک دَوَران با دو بعد قرار دارند، و بر فراوانی و شدت به عنوان دو اصل سازمان‌دهنده تاکید می‌کنند. این الگو مشکلاتی دارد که عمدتاً بر این واقعیت‌ مبتنی است که این الگو با استفاده از داده‌های گزارش شخصی به‌وجود آمده و با علائم عینی آمیخته نشده است. به علاوه، آیا ما هیجان‌های انسانی را به اندازه‌ای تعمیم‌پذیر کرده‌ایم که بتوانیم بگوییم که فقط همین ابعاد وجود دارند؟

1.. circumplex model


روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
46

خنثی‌سازی یعنی «مثبت بودن می‌تواند پیامدهای قلبی ـ عروقی منفی بودن را فرو نشاند یا خنثی کند» (فردریکسون، ۲۰۰۹: ۱۰۵). بنابراین، هنگامی که احساس اضطراب، استرس یا هر هیجان منفی دیگری داریم، تجربه هیجان‌های مثبت می‌تواند بسیار سریع‌تر از هرگونه هیجان دیگر، باعث بازگشت کارکرد عادی فیزیولوژیکی بدن‌هایمان شود (فردریکسون و لوینسون۱، ۱۹۹۸). اکنون، پژوهش‌هایی در حال انجام شدن است تا روشن شود که آیا اثر خنثی‌سازی به تکالیف شناختی، از قبیل بازشناسی الگوها نیز گسترش می‌یابد یا نه (فالکنشترن۲ و دیگران، ۲۰۰۹).

پروانه‌ها
متاسفانه، سخن ما
درباره پروانه‌های زیبای فصل بهار نیست. نه، این پروانه نتیجه معادله بسیار
پیچیده ریاضی بود که لوسادا و فردریکسون (۲۰۰۵)
ابداع کردند تا نسبت مطلوب هیجان‌های مثبت به منفی را برای بالندگی تیم‌های
تجاری به دست آورند. لوسادا ۶۰ تیم
تجاری با عملکرد بالا (تعداد= ۱۵)،
متوسط (تعداد= ۲۶) و پایین (تعداد= ۱۹)
را برای تجربه روابط متقابل مثبت در مقایسه با روابط متقابل منفی مطالعه کرد؛
اینکه آیا آنها نظر طرف مقابل را می‌پرسند یا نظر خودشان را به اطلاع می‌رسانند
(پرسیدن ـ حمایت کردن۳) و اینکه آیا سخنرانی آنها درباره خودشان بود یا درباره
دیگران. لوسادا یک الگوی پویشی غیر خطی از روابط متقابل مشاهده‌شده ترسیم کرد و
دریافت که تیم‌های تجاری که نسبت روابط متقابل مثبت به منفی‌شان ۶
به ۱ است و بیش از آنکه نظر خود
را بگویند نظر طرف مقابل را می‌پرسند و بیشتر درباره دیگران سخن می‌گویند نه
خودشان، عملکرد بالایی داشتند. سپس این مطالعه به همکاری با باربارا فردریکسون
انجامید که این فن را به‌کار برد و مشخص کرد که نسبت بهینه هیجان مثبت به منفی
برای بالندگی انسان، ۳ به ۱
است.
برای اصل مقاله، فردریکسون و لوسادا (۲۰۰۵)
را ببینید.

کدام هیجان‌های مثبت مهم هستند؟

از دهه‌ها پژوهش روی بسیاری از جمعیت‌ها، ده هیجان مثبت در سطح وسیعی پژوهش و در زندگی روزانه تجربه شده است. ده هیجان برتر فردریکسون، به ترتیب میزان وقوع عبارتند از: خوشی، قدردانی، آرامش، رغبت، امید، سربلندی، سرگرمی، الهام، خشیت و عشق (فردریکسون، ۲۰۰۹). عشق از این

1.. Levenson

2.. Falkenstern

3..
inquiry-advocacy

  • نام منبع :
    روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
    سایر پدیدآورندگان :
    کیت هفرن و ایلونا بونیول، ترجمه: محمد تقی تبیک و محسن زندی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 54871
صفحه از 392
پرینت  ارسال به