287
روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)

دانشجویان دانشگاهِ ۵۱۹ ایالت اینلوی،۱ پیرامون وجود، مطلوبیت، و رشد فضایل تا اندازه زیادی توافق وجود داشت. علی‌رغم شباهت‌های نیرومند، تفاوت‌هایی در میان فرهنگ‌ها، بر اساس جنسیت، درک اهمیت فضایل خاص (مانند فروتنی)، و وجود مؤسسات فرهنگی‌ای که توانمندی‌ خاصی را ترویج کند، وجود داشت. در انگلستان، هر دو جنس معمولاً نمره یکسانی را در چهارتا از پنج توانمندی برترشان (آزاداندیشی، بی‌طرفی، کنجکاوی، و عشق به یادگیری) می‌گیرند. همچنین، شهروندان بریتانیایی همزمان با مسن‌تر شدن، معمولاً توانمندی‌های بالاتری در ارتباط با کنجاوی و عشق به یادگیری، بی‌طرفی، بخشش، و خودنظم‌بخشی به دست می‌آورند (لینلی و دیگران، ۲۰۰۷).

در ارتباط با بهباشی، ‌به‌نظر می‌رسد که داشتنِ برخی توانمندی‌ها بهتر از داشتن برخی دیگر است. پژوهش‌ها حاکی از آن است که توانمندی‌های کنجکاوی، قدردانی، ‌امید، عشق و شور و نشاط نیرومندترین ارتباط را با رضایت از زندگی دارند (پارک و دیگران، ۲۰۰۴). از این‌رو، در صورتی که این توانمندی‌های همبسته با بهباشی را نداشته باشیم آیا باید نگران باشیم که محکوم به ناشادکام زیستن هستیم؟ به باور ما، و بر اساس تحقیقات به خوبی مستندشده دیگر، امور بسیاری وجود دارند که جدا از توانمندی‌ای که شما دارید، می‌توانند بهباشی شما را افزایش دهند. برای نمونه، به‌سادگی با گرفتنِ VIA آن‌لاین و شناسایی پنج توانمندی خوی برترتان از طریق این آزمون، به نحو معناداری می‌توانید سطح بهباشی‌تان را افزایش دهید (سلیگمن و دیگران، ۲۰۰۵). بر این اساس، شما می‌توانید کارهای بسیاری را با این اطلاعات برای بنای یک رویکرد توانمند‌مدار به زندگی انجام دهید. اول از همه، هنگام تصمیم‌گیری پیرامون اینکه کدام حرفه را پیگیری و دنبال کدام شغل بروید، بکوشید که شغل‌تان را با پنج توانمندی برترتان هماهنگ کنید؛‌ زیرا با ارزش‌ترین شغل، رابطه و مشغولیت‌ آنهایی هستند که با توانمندی‌های فرد هماهنگ و همساز باشند. از این‌رو، اگر توانمندی برتر شما مهربانی است، بکوشید شغلی را شناسایی کنید که دارای شکلی از عناصر آموزگاری و مربی‌گری باشد. و یا اگر نمره ‌بالایی را در کنجکاوی می‌گیرید، بکوشید که مقداری ماجراجویی در روابط عاشقانه‌تان تزریق کنید.

سرانجام آنکه، شما می‌توانید بکوشید که توانمندی‌های خوی را هر روزه (و یا دست کم برای یک هفته) به شیوه‌ای تازه به کار گیرید. آکندنِ زندگی روزانه‌تان با ایجاد تنوع در نحوه بُروز دادن

1.. ۵۱۹ University of Illinois students


روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
286

در این‌باره بیاندیشید که...
وب‌سایت توانمندی‌های ۲۰۲۰
CAPP را در http://www.strengths۲۰۲۰.com بازدید کنید.

ارزش توانمندی‌ها

حالا که این آزمون‌ها را انجام داده‌ایم و توانمندی‌هایمان را می‌شناسیم، به نظر شما آنها چه ارزشی دارند و چگونه می‌توان آنها را برای کمک به اینکه زندگی‌ای سرشار از رضایت و معنا داشته باشیم و بتوانیم زندگی را به‌تمامه زندگی کنیم، مورد استفاده قرار دهیم؟ تحقیقات نشان داده‌اند که با پیگیری ساده توانمندی‌هایمان می‌توانیم نسبت به زندگی‌هایمان بصیرت و ژرف‌اندیشی کسب کنیم، خوش‌بینی و اطمینان ایجاد نماییم، و حتی احساس سرزندگی و نیروی حیات را افزایش دهیم (کلیفتن و اَندرسن، ۲۰۰۱). مهم‌تر آنکه، به‌نظر می‌رسد توانمندی‌ها نسبت به برخی گونه‌های بدکاری و اختلال‌های جسمانی مانند حساسیت‌ها، دیابت، درد مزمن، و حتی برخی اختلالات روانی سازوکاری پیشگیرانه و ضربه‌گیر دارند. توانمندی‌ها با به‌کارگیری توانمندی‌های خوی در کار، عشق، بازی و فرزندپروری به ایجاد تاب‌آوری روان‌شناختی کمک می‌کنند و به تولید هیجانات مثبت می‌انجاد. سرانجام آنکه، برخی بر این باورند که رویکرد مبتنی بر توانمندی‌ها در قلب درمان‌های روان‌شناختی موفق قرار دارد (پترسن و سلیگمن، ۲۰۰۴).

توزیع و جمعیت‌شناسی

رایج‌ترین سوالی که از ما پرسیده می‌شود این است که آیا توانمندی‌ها تابعِ جمعیت‌، کشور و حتی گروه‌ سنی خاصی هستند؟ به‌نظر می‌آید در هر سه مورد پاسخ «مثبت» باشد. براساس داده‌های به‌دست آمده از ۱۱۷۶۷۶پاسخ‌دهنده در ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی، رایج‌ترین توانمندی‌های تأییدشده عبارت بودند از: مهربانی، بی‌طرفی، صداقت، قدردانی و عدالت؛ و کمترین توانمندی‌ها عبارت بودند از: حزم و احتیاط، فروتنی، و خودنظم‌بخشی (پارک و دیگران، ۲۰۰۴). امید، کار گروهی، شور و نشاط در میان نوجوانان رایج‌تر از بزرگسالان است؛ در حالی‌که، درک و ستایش زیبایی و کمالات، اصالت، رهبری، و آزاداندیشی در میان بزرگ‌سالان رایج‌تر است (پارک و دیگران،؛ چاپ‌نشده).

بیسواس ‌ـ ‌دینر (۲۰۰۶) از یک چشم‌انداز میان‌فرهنگی بررسی تجربی عمیقی از توانمندی‌ها و فضایل به عمل آوردند. درمیان ۱۲۳ عضو روستایی کنیایی، ۷۱ شکارچی فُک در گرینلند شمالی، و

  • نام منبع :
    روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
    سایر پدیدآورندگان :
    کیت هفرن و ایلونا بونیول، ترجمه: محمد تقی تبیک و محسن زندی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 54881
صفحه از 392
پرینت  ارسال به