در اینباره بیاندیشید که...
وبسایت توانمندیهای ۲۰۲۰
CAPP را در http://www.strengths۲۰۲۰.com بازدید کنید.
ارزش توانمندیها
حالا که این آزمونها را انجام دادهایم و توانمندیهایمان را میشناسیم، به نظر شما آنها چه ارزشی دارند و چگونه میتوان آنها را برای کمک به اینکه زندگیای سرشار از رضایت و معنا داشته باشیم و بتوانیم زندگی را بهتمامه زندگی کنیم، مورد استفاده قرار دهیم؟ تحقیقات نشان دادهاند که با پیگیری ساده توانمندیهایمان میتوانیم نسبت به زندگیهایمان بصیرت و ژرفاندیشی کسب کنیم، خوشبینی و اطمینان ایجاد نماییم، و حتی احساس سرزندگی و نیروی حیات را افزایش دهیم (کلیفتن و اَندرسن، ۲۰۰۱). مهمتر آنکه، بهنظر میرسد توانمندیها نسبت به برخی گونههای بدکاری و اختلالهای جسمانی مانند حساسیتها، دیابت، درد مزمن، و حتی برخی اختلالات روانی سازوکاری پیشگیرانه و ضربهگیر دارند. توانمندیها با بهکارگیری توانمندیهای خوی در کار، عشق، بازی و فرزندپروری به ایجاد تابآوری روانشناختی کمک میکنند و به تولید هیجانات مثبت میانجاد. سرانجام آنکه، برخی بر این باورند که رویکرد مبتنی بر توانمندیها در قلب درمانهای روانشناختی موفق قرار دارد (پترسن و سلیگمن، ۲۰۰۴).
توزیع و جمعیتشناسی
رایجترین سوالی که از ما پرسیده میشود این است که آیا توانمندیها تابعِ جمعیت، کشور و حتی گروه سنی خاصی هستند؟ بهنظر میآید در هر سه مورد پاسخ «مثبت» باشد. براساس دادههای بهدست آمده از ۱۱۷۶۷۶پاسخدهنده در ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی، رایجترین توانمندیهای تأییدشده عبارت بودند از: مهربانی، بیطرفی، صداقت، قدردانی و عدالت؛ و کمترین توانمندیها عبارت بودند از: حزم و احتیاط، فروتنی، و خودنظمبخشی (پارک و دیگران، ۲۰۰۴). امید، کار گروهی، شور و نشاط در میان نوجوانان رایجتر از بزرگسالان است؛ در حالیکه، درک و ستایش زیبایی و کمالات، اصالت، رهبری، و آزاداندیشی در میان بزرگسالان رایجتر است (پارک و دیگران،؛ چاپنشده).
بیسواس ـ دینر (۲۰۰۶) از یک چشمانداز میانفرهنگی بررسی تجربی عمیقی از توانمندیها و فضایل به عمل آوردند. درمیان ۱۲۳ عضو روستایی کنیایی، ۷۱ شکارچی فُک در گرینلند شمالی، و