پرسشهای آزمایشی
۱.از آنچه اشتباه است تا آنچه قوی است. به چه اندازه میتوان روی کمک توانمندیها (در برابر ضعفها) به کارکرد خوب حساب باز کرد؟
۲.درباره این مسئله که تحقیقات تجربی روانشناسی مثبتنگر را چگونه میتوان در محیطهای دو نفره خصوصی به کار گرفت، بحث کنید.
۳.درباره این مسئله که یافتههای تحقیقی روانشناسی مثبتنگر چگونه میتواند بر دیگر حوزههای روانشناسی کاربردی، مانند روانشناسی تربیتی و سازمانی، تأثیر بگذارد، بحث کنید.
توانمندیهای خوی (مَنِش) و فضایل۱
توانمندیها دقیقاً چه هستند، و چگونه میتوان آنها را برای بهبود و حفظ زندگی خوب بهکار گرفت؟ مطالعه توانمندیهای خوی در بهترین وضعیت، کاری است سخت دشوار. علم از قرار معلوم بر پایه واقعیتها و حقایق عینی قرار دارد؛ در حالیکه ارزشها و توانمندیها مفاهیمی انتزاعی و فلسفی هستند که تعیین دقیق ماهیت آنها ناممکن بهنظر میآید. برخی محققان بر آنند که روانشناسی باید تمرکزش را بر مطالعه خوی حفظ کند، در حالی که برخی دیگر بر این باورند که خوی یک موضوع فلسفی است، تا روانشناختی.
با این همه، کریستوفر پیترسِن و مارتین سیلگمن باور دیگری دارند (پیترسن و سلیگمن، ۲۰۰۴). آنها در پی بررسیای گسترده از هزاران قطعه از ادبیات، علم و متون دینی و فلسفی از سرتاسر جهان و در طول قرون مختلف، ۲۴ توانمندی در خوی و منش انسانی شناسایی کردند که در شش فضیلت ساماندهی میشوند]۱[(جدول ۱-۱۰ را ببینید). از اینرو، طبقهبندی ارزشهای عملی از توانمندیها و فضایل۲ در دنیای روانشناسی مثبتنگر بهعنوان «un-DSM» (دیاسامِ وارونه) شناخته شد؛ یا بهعبارت دیگر، کتاب/مرجع راهنمایی۳ که روانشناسان از طریق آن میتوانند به شناسایی توانمندیها و کارکردهای مثبت