245
روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)

پرسش‌های بیشتر
برای شما ۱.
آیا می‌توانید نمونه‌ای از تغییر در قالب ذهنی‌تان را به یاد بیاورید؟
۲. از میان مداخلات یادشده، چه
تعداد را در حال حاضر استفاده می‌کنید؟
۳. واکنش شما به نمرات تشخیص
تناسب شخص‌‌فعالیت چیست؟
۴. آیا به کاری وارد می‌شوید
که جزو چهار اولویت برتر شما نباشد؟ چرا آری؟ چرا نه؟

مداخله‌های شخصی رشد

تمرین‌های ارائه‌شده در زیر از شما می‌خواهد که چند مداخله را به‌کار گیرید که از نظر علمی نشان دادهشده‌اند که بهباشی را فزونی می‌بخشند. اولی مربوط به توانمندی‌ها است و دومی فعالیتی است که ما بادانشجویانمان در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد انجام می‌دهیم.

۱. توانمندی‌های خوی [مَنِش]

پس از شناسایی پنج توانمندی‌ اصلی خوی در خودتان، بکوشید که آنها را به شیوه‌ای تازه، هر روز، برای یکهفته به کار گیرید. به عنوان راهی دیگر، شما می‌تواند پنچ توانمندی پایین خود را برگزینید و بکوشید آنها رادر هفت روز از هر جهت بپرورانید. هیجانات مثبتی را که تجربه می‌کنید، همچون سرزندگی، انگیختگی وشوریدگی، اصالت و... را زیر نظر بگیرید، اما این توانمندی‌ها را به شیوه‌ای تازه و خلاق به کار گیرید.

۲. کیفِ اَسناد۱

برای ماه بعد، بکوشید همان تعداد از مداخلات (تدایبر) روان‌شناسی مثبت‌نگر را که امکان‌پذیر و سودمندمی‌شمارید، در برنامه‌های همیشگی روزانه‌تان بگنجانید. خاطرات علمی خود را به طور منظم بنویسید تابتوانید افکار و تجربه‌هایتان را ثبت کنید، و چهار هفته را از که سر گذراندید یکبار در آن تأمل کنید. نتاج را درمقایسه با تحقیقات اصلی چگونه برآورد می‌کنید؟ آیا مداخلات مؤثر بوده‌اند؟ چرا آری، چرا نه؟

شما می‌توانید این کار را جدی‌تر و گسترده‌تر بگیرید و تمرین‌هایی را که در سرتاسر این کتاب انجام داده‌اید(مانند پاسخ به بخش‌های بیندیش درباره آن...)، و نیز پرسش‌نامه‌ها را مقایسه کنید، و آنها را برایتشکیل آلبومی از تجربه‌های شخصی و سفر به دوره نیمسال تحصیلی در کیفِ اسناد خود قرار دهید.

1.portfolio


روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
244

چکیده
با تأمل در اهداف یادگیری، حالا باید مفهوم
مداخلات روان‌شناسی مثبت‌نگر را فهمیده باشید. به سخن دقیق‌تر شما اکنون باید
بدانید که:
§ آدمی می‌تواند یکی از دو قالب
ذهنی ایستا یا پیش‌رونده را برگزیند؛ برگرفتن قالب ذهنی پیش‌رونده شانس بیشتری
را برای دستیابی به موفقیت می‌آفریند.
§ الگوی فرانظری تغییر
پِرُچِسکا چشم‌انداز جذابی درباره تغییر رفتار انسان در اختیار می‌نهد.
§ پایداری و پشتکار برای موفقیت
در دستیابی به اهداف ضروری هستند.
§ خودنظم‌بخشی برای تغییرِ
پیوسته مهم است؛ و می‌توان آن را با تمرین‌های خودنظم‌بخشی تقویت کرد.
§ راه‌های گوناگونی برای
ارزیابی مداخلات روان‌شناختی مثبت‌ وجود دارد. در این میان، پژوهش کیفی امکان
فهم عمیق‌تری را میسر می‌سازد.
§ تعداد مداخلات روان‌شناسی
مثبت‌نگر معتبر خیلی زیاد نیست. اما با این‌وجود،
فراتحلیل تازه‌ای نشان می‌دهد که این مداخلات در شادکام ساختن افراد سودمند
هستند.
§ قدردانی سازوکار بنیادینی در
افزایش و حفظ بهباشی است.
§ مراقبه
بهوشیاری حوزه‌ای با رشد سریع است، که شواهد علمی نوین تأثیرات مثبت آن را بر
بهباشی نشان می‌دهند.

منابع پیشنهادی

http://www.carol-dweck.co.uk

برای دسترسی به اطلاعاتی درباره کارول دوئِک و برنامه‌ زمان‌بندی‌شده سخنرانی‌های آتی او.

http://www.faculty.ucr.edu/~sonja/song.html

این آدرس امکان برقراری ارتباط با محقق برجسته روان‌شناسی مثبت‌نگر، سُونجا لیبومیرسکی، دستیابی به جزئیاتی درباره آزمایشگاه شادکامی او، و نیز مقالات و آخرین اطلاعات پیرامون بهباشی را برای شما فراهم می‌آورد.

http://www.signalpatterns.com/iphone/livehappy_std.html

شادکامی اینک به قرن بیست و یکم وارد شده است؛ با مداخلات و ابزارهایی که در آستین دارد. به این وب‌سایت متصل شوید، یا از نرم‌افزار ITunes برای دانلود برنامه «شادکامی پویا» از سُونجا لیبومیرسکی برای دستگاه‌های آیفون (iphone) استفاده کنید.

  • نام منبع :
    روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
    سایر پدیدآورندگان :
    کیت هفرن و ایلونا بونیول، ترجمه: محمد تقی تبیک و محسن زندی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 54815
صفحه از 392
پرینت  ارسال به