223
روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)

مارشمالو۱
تصور کن دوباره به دوران کودکی بازگشته‌ای؛ تو را
به اتاقی دعوت می‌کنند و می‌گویند که روی صندلی بنشین. جلوی تو یک مارشمالوی زیبا،
خوشمزه و اسفنجی هست که چشمک می‌زند برای خورده شدن. فقط یک مشکل وجود دارد.
آزمایشگر می‌گوید که تو‌ می‌توانی همین یک مارشمالو را هم‌اکنون بخوری، یا اینکه
کمی منتظر بمانی و دو تا مارشمالو بگیری. همه چیز بستگی به تو دارد. چه کار خواهی
کرد؟ بی‌درنگ همان یکی را می‌خوری، یا اینکه با حوصله و شکیبایی منتظر دریافت
دومی می‌مانی؟ در دهه ۱۹۷۹، والتر میشل،۲ استاد دانشگاه استنفورد، در آزمایش مشهور مارشمالو،۳ دریافت که کودکانِ کمی می‌توانستند کامرواسازی خود را به
تأخیر بیندازند (تقریباً ۳۰%).
او سال‌ها بعد، با بیش از ۶۵۰
شرکت‌کننده که حالا نوجوان شده بودند تماسی دوباره برقرار کرد، و دریافت که بین
توانایی پیشین کودکان برای ایستادگی در برابر وسوسه خوردنِ فوری یک مارشمالو و
موفقیت در زندگی بعدی رابطه وجود دارد. به سخن دقیق‌تر، کودکانی که نمی‌توانستند
در برابر مارشمالو مقاومت کنند (کمتر از سی ثانیه)، مشکلات رفتاری‌ بیشتر، پیشرفت‌های
تحصیلی کمتر، و مشکل در نگهداری روابط اجتماعی داشتند. در آن‌سو، آنانی که توانایی
شکیبایی و ایستادگی داشتند، نمرات پیشرفت‌ تحصیلی‌شان به طور معناداری بالاتر۴
بود.
مقاله اصلی را بنگرید در: میشل و اِبِسِن،۵ ۱۹۷۰؛ میشل، ۱۹۷۸؛
میشل و دیگران، ۱۹۸۹؛ شُدا و دیگران، ۱۹۹۰.

خودنظم‌بخشی

خودنظم‌بخشی این‌گونه تعریف می‌شود: «فرآیندی که با داشتنِ آن می‌توانیم به کنترل افکار، احساسات، و تکانه‌هایمان دست‌ یابیم». نمرات بالا در اندازه‌گیری‌های خودنظم‌بخشی، افزایش انعطاف‌پذیری و انطباق‌پذیری با شرایط را نشان می‌دهد؛ زیرا که خودنظم‌بخشی افراد را قادر به سازگاری کنش‌هایشان با دامنه بسیار گسترده‌تری از تقاضاهای اجتماعی و موقعیتی می‌کند. خودنظم بخشی همچنین به ما امکان می‌دهد تا خودمان را در راستای زندگی‌ای متناسب با معیارهای اجتماعی تغییر دهیم، و تعامل ما با دنیای

1.. marshmallow؛ نوعی شیرینی خمیر مانند و بسیار
محبوب برای بچه‌ها. کلیپ‌های بسیار جالب ویدئویی آزمایش کودکان با مارشمالو در اینترنت
وجود دارد. این جدول توصیفی از این آزمایش است. م

2.. Walter Mischel

3.. marshmallow experiment

4.. significantly higher academic achievement scores
(SATs)

5.. Ebbesen


روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
222

در راستای یک هدف، علی‌رغم وسوسه دست‌ کشیدن (پی‌یوری،۱ ۲۰۰۹: ۶۷۸). از این‌رو، پشتکارِ ما بر حسب میزان زمانی است که به یک برنامه می‌چسبیم، یا میزان زمانی که در تلاش برای تغییر می‌گذاریم.

انضباط شخصی و پایداری

همه ما بر این باوریم که انضباط شخصی برایمان خوب است،‌ و می‌دانیم که چقدر عالی است که میزان زیادی از آن را داشته باشیم؛ اما، چند وقت به چند وقت ‌روی بالابردن پایدرای و انظباط شخصی‌مان کار کنیم؟ درواقع، در نظرسنجی‌های جهانی، انضباط شخصی اغلب در انتهای پنج توانمندی قرار داد (پترسن، ۲۰۰۶). منتقدان بر این باورند که روان‌شناسی مثبت‌نگر به طور خیلی ساده‌باورانه‌ای توانایی تن دادن به تکانه‌‌ها۲ را پیشنهاد می‌کند؛ بدن معنا که مثلاً برای خوشحال شدن، کافی‌ست که برخی چیزها را در زندگی ترک کنیم (وَن دُرزِن، ۲۰۰۹). برای پاسخ به این ایراد، باید تحقیقات روان‌شناسی مثبت‌نگر پیرامون پایداری، انظباط شخصی، تأخیر انداختن در کامرواسازی، و خودنظم‌بخشی (که همگی از سوی محققان حوزه روان‌شناسی مثبت‌نگر انجام شده است) را که ارتباط بین این سازوکارهای کنترل تکانه را با بهباشی نشان می‌دهند، مورد مطالعه قرار دهید،.

ما پایداری را این‌گونه تعریف می‌کنیم: «پشتکار و اشتیاق شدید برای اهداف طولانی مدت»؛ و انضباط شخصی را این‌گونه: «توانایی انتخاب موفقیت‌آمیز از میان تکانه‌های ناسازگار». تحقیقات همواره نشان داده‌اند که نمرات بالا در ابزارهای اندازه‌گیری ‌مربوط به این مفاهیم، بهتر از ضریب هوشی می‌توانند نمرات پایانی، حضور در مدرسه، موفقیت در نمرات آزمون، انتخاب برنامه‌های رقابتی دبیرستان، ساعات انجام تکلیف منزل و ساعاتی که صرف تماشای تلویزیون می‌شود را در میان نوجوانان پیش‌بینی کنند. از این‌رو، بسیاری از نوجوانان به‌ دلیل ناتوانی و یا شکست در به‌کارگیری انضباط شخصی به پتانسیل فکر‌ی‌ و سطوح جامع عقلانی‌شان دست نمی‌یابند (داک‌وِرث۳ و سلیگمن، ۲۰۰۵، ۲۰۰۶).

1.. Pury

2.. impulses

3.. Duckworth

  • نام منبع :
    روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
    سایر پدیدآورندگان :
    کیت هفرن و ایلونا بونیول، ترجمه: محمد تقی تبیک و محسن زندی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 55031
صفحه از 392
پرینت  ارسال به