انتخاب هدف، خود مهارگری بالا و پشتکار پایدار مرتبط است (هاوئل۱، ۲۰۰۹). از این رو، علمی که بر پدیدایی و تسهیل محیطها و افراد بالنده تمرکز میکند، ضمیمه ارزشمندی برای علوم روانشناختی است.
در اینباره بیاندیشید که...
چرا تصمیم گرفتید این واحد درسی را انتخاب کنید؟
آیا سرفصل هایش بود که شما را جذب کرد؟ آیا تجربههای گذشته بود؟ آیا یک موضوع
خاص بود؟ کمی در این باره تأمل کنید.
روانشناسی مثبتنگر بر تجربههای مثبت در سه مقطع زمانی تمرکز میکند: (۱) گذشته؛ با تمرکز بر بهباشی، خشنودی۲ و رضایت۳ (۲) حال؛ که به مفاهیمی مانند شادکامی و تجربههای غرقگی توجه میکند؛ (۳) آینده؛ با مفاهیمی چون خوشبینی۴ و امید۵. روانشناسی مثبتنگر نهتنها به تمایز بهباشی در مقاطع زمانی میپردازد، بلکه این موضوع را به سه سطح تفکیک میکند:
سطح درونی۶، که شامل اموری مانند تجربهها و حالتهای مثبت در گذشته، حال و آینده میشود (مثل شادکامی، خوشبینی)؛
سطح فردی، که بر ویژگیهای «شخص خوب» تمرکز میکند (مثل استعداد۷، خردمندی، عشق، شجاعت۸، خلاقیت)؛ و
سطح گروهی، که نهادها، شهروندی و جوامع مثبت را مطالعه میکند (مثل نوعدوستی۹، مدارا۱۰، اخلاقِ کار۱۱) (مرکز روانشناسی مثبتنگر، ۱۹۹۸).
با وجود انتقادها، روانشناسی مثبتنگر روانشناسی خودخواهانه نیست. در بهترین حالت، روانشناسی مثبتنگر توانسته است به افراد، مجامع و جوامع علمی نگرشی نو در باب اندیشههای موجود بدهد، همچنین شواهدی تجربی برای حمایت از پدیده بالندگی انسانی فراهم کند. مهمتر از همه، روانشناسی مثبتنگر در حالی که یافتههایش را به بسیاری از رشتههای گوناگون متصل کرده است، رویکرد کمبود به زندگی را به چالش میکشد و آن را متعادل میکند. در سراسر این کتاب درسی خواهید