155
روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)

منابع پیشنهادی

http://www.apple.com./downloads/macosx/home_learning/optimismformentalhealth.html

درگیر فناوری شوید و این برنامه کاربردی پایش خود را از بخش «خانه یادگیری» اَپل دانلود کنید. به‌جای آن، برای دانلود درس‌های روان‌شناسی می‌توانید از ITunesU بازدید کنید.

http://c.r.snyder.socialpsychology.org

روان‌شناس مثبت‌نگر پیشگام، ریچارد اسنایدر متاسفانه در ژانویه ۲۰۰۶ درگذشت. به لطف همکارانش در شبکه روان‌شناسی اجتماعی، شما می‌توانید به پروفایل او و لینک‌هایی از کارهایش که به آنها اشاره شد، دست یابید.

پرسش‌های بیشتر
برای شما
۱.       شما کدام نوع «بین»
هستید؟ خوش«بین»؟ بد«بین»؟ بد«بین» دفاعی؟
۲.       با
کدام نظریه خوش‌بینی می‌توانید ارتباط برقرار کنید؟ چرا؟
۳.       آیا
بهتر است فکر کنیم اوضاع و احوال خوب خواهد شد، و از نگرانی بپرهیزیم؟ یا اینکه
ما باید انتظار بدترین‌ها را داشته باشیم و ناامید هم نباشیم؟
۴.         آیا
امید همیشه چیز خوبی است؟

مداخله‌های شخصی رشد

۱. پرورش خوش‌بینی

انجام دادن تمرین «بهترین خودهای ممکن» (شلدن و لیبومیرسکی، ۲۰۰۶) یکی از راه‌هایی است که ما می‌توانیم شروع به ایجاد و پرورش خوش‌بینی کنیم. این تمرین از شما می‌خواهد تا بدون مزاحم و جدای از شلوغی اعصاب خورد کن در محل دلخواه‌تان برای نوشتن بنشینید. شما باید این تمرین را در ۲۰ دقیقه، برای سه روز متوالی انجام دهید.

به آینده زندگی خودتان فکر کنید. تصور کنید همه‌چیز تا آنجا که ممکن بود خوب پیش رفته است. شما


روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
154

خوش‌بینی، قائلند به اینکه ما به میزان زیادی می‌توانیم تغییر کنیم. سبک تبیینی بیشتر سازوکار‌هایی را که ما از طریق آنها خوش‌بین هستیم تبیین می‌کند. همچنین این الگو کمترین توجه را به آینده، به تمام الگوهای واجد عناصر شناختی و هیجانی و به تمام الگوهایی که به انگیزه می‌پردازند، می‌کند. در واقع این الگو بر علیت و چگونگی رسیدن به هدف تمرکز می‌کند، همانند مفهوم عاملیت در نظریه امید.

پژوهش‌های آینده باید بر آشکار کردن ساختار خوش‌بینی تمرکز کنند. آیا خوش‌بینی و بدبینی در تضاد مستقیم با یکدیگر در یک پیوستار واحد هستند؟ آیا اگر کسی یکی از آن دو را داشته باشد خود به خود به این معناست که نمی‌تواند دیگری را داشته باشد؟ پژوهش‌های اخیر می‌گویند که این قطبی بودن به این روشنی نیست و در واقع اینکه آیا خوش‌بینی متضاد بدبینی است یا آنها دو سازه مجزا هستند پرسشی است که تا به امروز وجود دارد (شایر و کارور، ۲۰۰۹).

پژوهش‌های بیشتری نیاز هست تا پیشایندهای۱ تحولی خوش‌بینی را به ویژه در محیط کودک، درک کنیم. پژوهش نشان داده است که میان پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی دوران کودکی و خوش‌بینی در آینده رابطه روشنی وجود دارد، حتی اگر پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی بزرگسال تغییر کند. با این حساب، چه چیزی در محیط دوران کودکی وجود دارد که برای پیدایی و رشد خوش‌بینی ضروری است؟ از موضوع‌های مهم برای پژوهش‌های آینده انتقال والدینی (مانند الگوسازی و آموزش سبک‌های مقابله) است، همچنین ایجاد مداخله‌هایی به‌منظور افزایش خوش‌بینی در اوایل زندگی و نیز در بزرگسالی (شایر و کارور، ۲۰۰۹: ۶۶۳).

چکیده
با تامل در اهداف یادگیری، اکنون باید مفهوم خوش‌بینی،
سبک تبیینی و امید را دریابید. به طور خاص، باید اینها را بدانید:
§ تعریف‌های امید، خوش‌بینی و
سبک تبیینی.
§ اینکه
تا چند دهه اخیر، خوش‌بینی یک کمبود به شمار می‌رفت، نه یک چیز خوب.
§ تفاوت
عمده دو مفهوم خوش‌بینی که شامل جدال صفت در برابر توانایی آموخته‌شده می‌شود.
§ پرداختن
به تفکر خوش‌بینانه و توهمات مثبت فواید بهداشتی زیادی دارد.
§ بدبینی
همیشه چیز بدی نیست (برای مثال، بدبینی دفاعی).
§ نظریه
امید مدعی است که انسان‌ها برای تجربه کردن امید، نیاز دارند به عاملیت و
مسیرها.

1.. antecendents

  • نام منبع :
    روان‌شناسی مثبت‌ نگر(نظریه‌ها ، پژوهش‌ها و کاربست‌ها)
    سایر پدیدآورندگان :
    کیت هفرن و ایلونا بونیول، ترجمه: محمد تقی تبیک و محسن زندی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 54865
صفحه از 392
پرینت  ارسال به