47
روابط اجتماعی از نگاه قرآن

شمرده شده است. در سيره ائمه، احتياط‏های شديدتری را نيز می‏يابيم. امام علی علیه السلام كه مجسمه تقوا و عفاف و نيرومندی است، دوست نداشت به دختران جوان سلام كند و می‏فرمود: «می‏ترسم كه از صدای آن‌ها خوشم آيد و بيش از آنچه از پاداش سلام دادنم بهره ببرم، از اغواگری شيطان به رنج افتم».۱ امام باقر علیه السلام، نيز أبوبصير نابينا را به سبب مزاحی كه هنگام تعليم قرآن به زنان نموده است، توبيخ می‏كند.۲

1.. ر. ك: ميزان الحکمة، ح۸۸۶۵.

2.. رجال الطوسى، ص۴۰۴، ح۲۹۵.


روابط اجتماعی از نگاه قرآن
46

ـ چگونه؟ من كه راه را نمی‏دانم.
ـ ما كه می‏دانيم. با ما بيا.
ـ باشد، اما شما جلوی من نرويد. نمی‏خواهم چشمانم دائماً به شما باشد، حتی از پشت سرتان.
ـ پس چگونه راه را به تو نشان دهيم؟!
ـ من جلو می‏روم، اما هرگاه راه را به‌اشتباه پيمودم، [با پرتاب سنگ، آگاه و] راهنمايی‏ام كنيد.۱

و بدين گونه، موسی علیه السلام خود را با عفت‌ورزی و حيا، از لغزشی احتمالی دور نگه می‏دارد و همان‏گونه، دختران شعيب علیه السلام. موسی می‏دانست كه نگاه، تير مسمومی از جانب شيطان و تور پهن‌شده اوست.۲ موسی می‌دانست که چشم و گوش، جاسوسانی هستند كه قلب را فريب می‏دهند و هرچه بخواهند، از او می‏گيرند. ازاين‌رو خداوند، حتی راه رفتن دختر شعيب علیه السلام را با حيا همراه كرده۳ و در خطاب به زنان پيامبر، شرط تقوا را، ناز و عشوه نريختن در سخن گفتن دانسته است؛ چرا كه قلب بيماردلان را وسوسه می‏كند،۴ و اين نيست جز به سبب حضور فعالانه شيطان در اين ميان.

شيطان، نخستين حضور را در ميان دو نامحرم دارد و ازاين‌رو، خلوت كردن دو نامحرم با يكديگر، حرمت دارد و تنها ارتباط عمومی، آن‏گونه كه حيا كردن از آدميان را هم بر حيای از خداوند بيفزايد، مجاز

1.. قصص: ۲۳ ـ ۲۵.

2.. گزيدۀ ميزان الحکمة، ح۶۱۲۹ و ۶۱۴۱.

3.. قصص: ۲۵.

4.. احزاب: ۳۲.

  • نام منبع :
    روابط اجتماعی از نگاه قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17262
صفحه از 228
پرینت  ارسال به