مباحثه را تصوير کرد. در این ميان، روايات ترغيب به مذاکره و مباحثه متعددند و به برخی اشاره میکنيم.۱ اين روايات مذاکره علمی را احياگر دلهای مرده و موجب جلای آنها دانستهاند به شرط آنکه اين ارتباط علمی، به معرفت خدا و توحيد الهی بينجامد۲. اين روايات، زيارت و ارتباط علمی ميان افراد دانا و دانشمند را توصيه کرده و فرمودهاند اگر چنين نشود، علم کهنه میشود و از يادها و سينهها میرود.۳ در حديثی بس والا، امام باقر علیه السلام مذاکره علمی را گونهای درس دانسته و درس را مانند نمازی نيکو خوانده است۴ که معنای آن پاداش بزرگ اين عمل است. افزون بر اين، ابوجارود، دانشمند بزرگ قرن اول و دوم هجری میگويد: «سَمِعتُ أبا جَعفَرٍ علیه السلام يَقولُ: رَحِمَ اللّهُ عَبدًا أحيَا العِلمَ. قالَ: قُلتُ: وما إحياؤُهُ؟ قالَ: أن يُذاكِرَ بِهِ أهلَ الدّينِ وأهلَ الوَرَع؛ از امام باقر علیه السلام شنيدم كه میفرمايد: خداوند رحمت كند بندهای را كه دانش را زنده كند. گفتم: زنده كردنش چگونه است؟ فرمود: اينكه با اهل دين و پرهيز از آن گفتگو كند».۵
اين حديث، ارتباط علمی ميان فراگيران يا دانشمندان را نه تنها احياگر دلها، که احياگر علم و دانش میشمرد، و امام صادق علیه السلام در تشبيهی زيبا که از ايشان نقل شده است، دلها را خاکی دانسته که چون نهال دانش در آن نشانده شود، به آب مذاکره و مباحثه نیاز دارد که هرگاه
1.. همۀ اين روايات را میتوانيد در كتاب علم و حكمت، ص۵۷۶، باب «مباحثه» مطالعه كنيد.
2.. الکافی، ج۱، ص۴۰ ، ح۶۰ .
3.. كنز الفوائد، ج۲، ص۳۲ .
4.. الکافی، ج۱، ص۴۱، ح۹.
5.. علم و حکمت در قرآن و حدیث، ج۲، ص۵۷۷، ح۱۶۵۶.