روح آيه فوق، ادب نگاه داشتن در حضور پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله است. همان گونه که دو آيه پيش و دو آيه پس از آن نيز رعايت آداب دیگر را در حضور پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله بر مسلمانان لازم میگرداند. اين دسته آيات هر آنچه را سوء ادب به شمار آيد و اجتماع آن را بیادبی بشمرد، در مقابل پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله حرام و گاه موجب حبط اعمال میداند و در مقابل، رعايت هنجارها و آداب را زمينه مغفرت، آمرزش و پاداش بزرگ الهی میخواند. برخی مفسران، اين آيات را مختص پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله ندانستهاند، بلکه آنها را توسعه داده و شامل افرادی در درجه پايينتر از پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله، مانند عالمان و دانشمندان و رهبران فکری و اخلاقی نيز دانستهاند. اين مفسّران، مسلمانان را موظف میدانند که در برابر اين گروهها نیز آداب ارتباط را رعايت کنند.۱ دستکم دو روايت، اين برداشت را تأييد میکند و عموميت آيه را نشان میدهد. حديث نخست از پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که میفرمايد:
مَن غَضَّ صَوتَهُ عِندَ العُلَماءِ جاءَ يَومَ القِيامَةِ مَعَ الَّذينَ امتَحَنَ اللّهُ قُلوبَهُم لِلتَّقوی مِن أصحابي، ولا خَيرَ فِي التَّمَلُّقِ والتَّواضُعِ إلّا ما كانَ فِي اللّهِ عز و جل في طَلَبِ العِلم؛ آنكه صدايش را نزد