این آیه، بر نقادیِ آموزهها و سخنانی که از هر سو میشنویم و برمیگیریم، تأکید میورزد و حتی در سخنی کوتاه از یک معلم دورهای و موقت پابرجاست و آنچه برای مدتی کوتاه نادیده گرفته میشود، تنها شرط صالح بودن و شايسته بودن معلم است. شايد بتوان ادعا کرد که در اينجا نقادی بايد سختتر و با دقت بيشتری نيز باشد؛ زيرا احتمال درج سخنان ناروا و نادرست از سوی عالمی که چندان شایسته نیست، بيشتر است و ازاينرو بايد اين سخن حکيمانه و دقيق عيسی علیه السلام را به گوش داشت:
خُذُوا الحَقَّ مِن أهلِ الباطِلِ، ولا تَأخُذُوا الباطِلَ مِن أهلِ الحَقِّ، كونوا نُقّادَ الكَلامِ، فَكَم مِن ضَلالَةٍ زُخرِفَت بِآيَةٍ مِن كِتابِ اللّهِ كَما زُخرِفَ الدِّرهَمُ مِن نُحاسٍ بِالفِضَّةِ المُمَوَّهَةِ! النَّظَرُ إلی ذلِكَ سَواءٌ، والبُصَراءُ بِهِ خُبَراء؛
حق را از اهل باطل بگيريد و باطل را از اهل حق مگيريد. نقّاد سخن باشيد؛ كه بسی گمراهی با آيهای از كتاب خدا زينت داده میشود؛ همانگونه كه درهم مسين را با نقره اندود میكنند؛ بهظاهر يكی مینمايند، ولی بينايان آن را میآزمايند و تشخيص میدهند.۱
آداب ارتباط علمی
ادب یادگیرنده
آموزهها و پیامهای آیات آغازین سوره حجرات میتوانند به مثابه زمینه هدایتگر به آدب ارتباط با بزرگان علم و دانش فراز آیند. در آیه سوم این سوره چنین میخوانیم: