۱۱. ارتباط علمی
(قَالَ لَهُ مُوسَی هَلْ أتَّبِعُک عَلَی أن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا)۱.
«موسی به او گفت: آيا در پی تو بیایم تا از آنچه از علوم راهنمای واقع، آموختهشدهای به من بياموزی؟».
ارزش ارتباط علمی
ارتباط علمی و آموزشی، از شايعترين و گستردهترين روابط اجتماعی است. در همه جوامع و تقريباً در همه زمانها، همگان آموختههای خود را در اختيار طالبان اين آموختهها قرار دادهاند. بدون آنکه به شيوهها يا بهامند بودن آنها بپردازيم، نيازمندیم نظر قرآن کريم را درباره اصل این رابطه بدانیم. آيا از ديدگاه قرآن، اين ارتباط، ارزشمند است و در صورت ارزشمندی بايد با چه کسانی برقرار شود و چگونه استمرار و تعميق يابد و تحت چه شرايطی بايد آن را قطع کرد؟ و آداب اين ارتباط کدام است؟ افزون بر اين، وظايف دو سوی رابطه چيست و معلم و آموزنده چه وظايفی به دوش دارند و متعلم و فراگير چه کارهايی بايد بکنند؟