بگرياند، باز سزاوار اطاعت است و بیهيچ ترديد، بهتر از دوستی است که تنها در ظاهر دوست ماست و ما را میخنداند، ولی در دل به سبب کلاهی که بر سر ما نهاده و فريبی که داده، به ما میخندد. درباره اين حالت اخير، امام باقر علیه السلام میفرمايد: «اتبع من يبكيك وهو لك ناصح ولا تتبع من يضحكك وهو لك غاش؛۱ از كسی كه تو را میگرياند اما خيرخواه توست پيروی كن و از كسی كه تو را میخنداند اما با تو روراست نيست پيروی مكن».
اگر کسی بتواند دوست و دشمن حقيقی خود را بشناسد و دوست ظاهری و دشمن واقعی را از خيرخواه حقيقی تشخيص دهد، آنگاه بايد بيشترين دوستیاش را نثار دوست دلسوز و شفيق خيرخواهش کند، نه آنکه در برابرش موضع بگيرد و لجبازی کند. روايات متعددی به پذيرش نصيحت فرمان داده و قبولکننده نصيحت هدايتگران را خوشبخت و سعادتمند دانسته است. اين روايات نصيحت را مايه بصيرت و افزايش بينش شخص دانسته و به عمل به مقتضای آن دستور دادهاند.۲ روايتی زيبا در نهج البلاغه، نصيحت را همچون هديهای دانسته که نصيحتکننده، آن را برای نصيحتشونده به ارمغان میآورد. متن سخن شیوای امام علی علیه السلام چنین است: «اسمعوا النصيحة ممن أهداها إليكم، واعقلوها علی أنفسكم؛ نصيحت (ارشاد) را از كسی كه آن را به شما هديه میكند بشنويد و آن را با جان و دل بپذيريد».
تشبیه نهفته در این سخن بلیغ، فرمان به پذيرش نصیحت است؛ زيرا پذيرش هديه مؤمن لازم است و اگر نپذيرفتن آن موجب آزار و توهين