عفو زيبا، رابطه زيبای گذشته را دوباره جان میبخشد و لب فروبستن از سرزنش و نکوهش، ديده عفوشونده را میگشايد و شخصيت عفوکننده را در نظر عفوشونده بزرگ و دوستداشتنی میکند و به
فرموده پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله: «إن العفو يزيد صاحبه عزا فاعفوا يعزكم الله۱؛ عفو بر عزّت فرد میافزايد؛ پس، از يکديگر گذشت کنيد تا خداوند شما را عزّت بخشد».
يکی از مؤلفههای عزتمندی فرد، محبوبيت او ميان مردمان بهويژه افراد مرتبط با اوست. فرد عزيز، همه را به سوی خود میکشد و روابط اجتماعی سالمی ميان خود و اطرافيان و دوستانش و حتی برخی دشمنانش ايجاد میکند. عفو، بهويژه عفو زيبا و بدون سرزنش و نکوهش، در بازگرداندن رابطه در حال گسست به رابطه نخستين، مؤثر است.
گذشت ساماندهنده
شکل دوم عفو، عفو همراه اصلاح و ساماندهی است. در اينجا نيز عفوکننده افزون بر گذشت، به اصلاح و ترمیم رابطه خود و کسی که ستم و خطايی کرده میپردازد و به گونهای مستقيم، به شخص مقابل میفهماند که بيش از هر چيز، برای رابطه ميان خود و او، يا رابطه خود و خدايش ارزش قائل است. او با کار و گذشت خويش، از درون فرياد برمیآورد که ارزش پاداش الهی و رابطه انسانی، برايش از مالِ به ستم بردهشده، يا سلامت سلبشده و جراحت واردشده، بالاتر و پربهاتر است و اين افزون بر افزايش شخصيت، کرامت و عزت او در نگاه عفوشونده،