او ستمكاران را دوست ندارد» به عفو همراه با اصلاح اشاره کرده است. آيه نخست، «صفح» به معنای گذشت را با صفت «جميل» قيد زده و آيه دوم با افزودن فعل «اصلح» به معنای سامان دادن يا آشتی دادن، در کنار فعل عفو کردن، قیدی ديگر به آن زده است. شايد اگر روايتی دراينباره نداشتيم، عفو جميل و زيبا را نمیتوانستيم بهدرستی معنا و تفاوت آن را با عفو معمولی بيان کنیم؛ اما خوشبختانه چند روايت دراينباره وجود دارند که هم بهخوبی و زيبايی، آيه را تفسير میکنند و هم نتيجه آن را در بهبود روابط اجتماعی ترسيم میکنند. امام صادق علیه السلام درباره اين آيه میفرمايند: «مقصود از صفح و گذشت زيبا، عفو بدون کيفر و شکوه و گلهگزاری است»۱ و امام رضا علیه السلام فرموده است: «يعنی عفوی که نکوهش و سرزنش به همراه نداشته باشد».۲
تحليل اين سخن، بهخوبی رابطه عفو را با روابط اجتماعی و تأثیر چگونگی و شکل انجام آن را نشان میدهد. ما گاه از شخص درمیگذريم، اما او را در دل نمیبخشيم و گاه زبان به نکوهش او میگشاييم و حتی ممکن است بخشی از مجازات او را عملی کنيم و از بخش ديگری درگذريم. به گفته امام رضا علیه السلام اين عفو است، اما عفو زيبا نيست و البته در بهبود رابطه تأثيراتی دارد، اما تأثيری کامل و چندان ژرف ندارد که طرفين رابطه را دوباره به سوی هم بکشاند و ارتباطی عميق ايجاد کند؛ اما در عفو زيبا، نه تنها بخشی از کيفر را عملی نمیسازد، بلکه عفوکننده هيچگاه شخص خطاکار را سرزنش نمیکند و گناه او را به زبان نمیآورد و او را نکوهش نمیکند.