91
روابط اجتماعی از نگاه قرآن

۵. حلم و بردباری

(إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَحَلِيمٌ أوَّاهٌ مُّنِيبٌ)۱

«حقّا كه ابراهيم بردبار و دلسوز مردم و بسیار آه‌کشنده و بازگردنده [به سوی ما] بود».

(وَ مَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهيمَ إِلأ مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ وَ لَقَدِ اصْطَفَيْناهُ فِي الدُّنْيا وَ إِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحينَ)۲

«و كيست كه از آيين ابراهيم روی گرداند جز آن كه قدر خود را نشناخته و خود را به نادانی زند؟! و ما به‌يقين او را در دنيا [به نبوّت و امامت و حكمت] برگزيديم و حتماً در آخرت از شايستگان است».

(وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذينَ يَمْشُونَ عَلَی الْأرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاما)۳

«و بندگان خدای رحمان كسانی‏اند كه روی زمين فروتنانه راه می‏روند و چون نادانان آن‌ها را [به گفتار ناروا] طرف خطاب قرار دهند، آن‌ها سلام [و سخنی مسالمت‏آميز] گويند».

1.. هود: ۷۵.

2.. بقره: ۱۳۰.

3.. فرقان: ۶۳.


روابط اجتماعی از نگاه قرآن
90

أحبه إخوانه۱؛ آن که احسانش فراوان شود، دوستانش او را دوست خواهند داشت». ایشان در جمله‌ای دیگر، احسان را مایه استمرار دوستی می‌خواند و می‌فرماید: «من أحسن إلی الناس استدام منهم المحبة».۲ اين سخنان نغز به‌روشنی و به‌صراحت، ميان احسان و تحکيم روابط دوستانه، ارتباط لزومی برقرار می‏کند و عطای انسان را مايه جلب محبت ديگران می‏داند و بخشيدن را به‌ويژه پيش از درخواست دوست، راه محبوب شدن و تعميق پيوند می‏داند.

گفتنی است از ديدگاه اسلام، همه کارهای خوب، مصداق احسان‏اند و حتی سلام و لبخند به دوست و دست دادن و خوشحال و خشنود کردن و هر کاری که بی‌ريا و بدون شرک، برای خدا به انجام رسد، احسان به شمار می‌آید و در روابط اجتماعی اثرگذار است.

1.. غرر الحکم، ح۸۶۱۵.

2.. همان، ح۸۷۱۵.

  • نام منبع :
    روابط اجتماعی از نگاه قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17086
صفحه از 228
پرینت  ارسال به