ارتباط علمی کوتاه مدت
در آنجا که ما ارتباطی کوتاه و در حد يک پرسشوپاسخ يا کمک گرفتن از کسی برای حل مسئلهای علمی برقرار میکنيم، به سختگيریهای مرحله قبل نیازی نيست. ما میتوانيم در جايی که ارتباط، گستره وسيعی ندارد و دامنه آن محدود شده است، با افرادی پيوند علمی برقرار کنيم که حتی از نظر دينی، با ما مشترک نيستند. مبنای اختلاف حکم اين دو حالت آن است که آسيب مهم اثرپذیری از معلم ناصالح، در درسآموزیهای مقطعی و ارتباطهای موقت، کمتر پيش میآيد و در مقايسه با نکته علمی سودمندی که به چنگ میآوريم، قابل چشمپوشی است؛ هرچند بايد بههوش و بهگوش بود تا گاه از همين عرصه کوچک، شيطان رخنه نکند و دين و اخلاق را به بهانه آموزش و علمآموزی، به باد ندهد.
احاديث متعددی میتوان شاهد آورد که ما را به ارتباط کوتاه در حد پرسش و پاسخ، يا گوشسپاری و بردن بهره خود دعوت میکند. بسياری از اين روايات، برای ترغيب به اين کار، از تشبيه و استعارهای زيبا سود جستهاند. اين روايات متعدد، حکمت و دانش سودمند برای انسان را به گمشدهای تشبيه کردهاند که هر جا و نزد هر کس باشد، صاحبش به آن سزاوارتر است.۱ مؤمن عاقل و حکیم فرزانه مسلمان بايد در پیِ گمشده خويش به هر جا روان شود و هر جا آن را يافت، برگيرد؛ خواه نزد عالمی