ما همچنین در آيات مرتبط با خيرخواهیهای پیامبران نمیيابيم که امت و فردی از خيرخواهی پيامبری، احساس تحقير و توهين کرده باشد و اين را بر او خرده گرفته باشد. برای خيرخواهی بايد غلّ و غش دل را کنار نهاد و با دلی پاک و قلبی سليم، اندرزی به سلامت گفت و پندي به دلسوزی داد و از سر مهربانی کاری کرد بیهيچ انتظار پاداشی و بدون هيچ منّتی.
گفته شد که خيرخواهی تنها به پند و اندرز زبانی منحصر نمیشود و از آن، چهرههای متفاوتی میتوان ارائه داد. گاه سکوت معنادار شما، تأييدی بهجا و درست در برابر کار يا روش دوستتان است. گاه در اختيار نهادن نوشتهای، آشنا کردن با کسی و دوستی، عاريه دادن وسيلهای و برنامهای، خيرخواهی به شمار میآيد که در برخی مواقع سودمندتر و کارآمدتر از پند زبانی است.
خيرخواهی اگر خالصانه و بیچشمداشت باشد، اثرگذار خواهد بود؛ خواه خوشايند باشد و دلپسند، خواه تلخ و نه چندان شيرين و جذاب.
حال اگر کسی خود قدم پيش نهاد و از ما نصيحتی خواست، بايد با نرمی و مهربانی، خيرخواهی خود را نثارش کنيم و در اين کار، رحمت و مدارا و ملايمت و همراهی با او را کنار نگذاريم و سخن امام سجاد علیه السلام را به يادآوريم که فرمود: «حق المستنصح أن تؤدي إليه النصيحة، وليكن مذهبك الرحمة له والرفق به؛۱ حق نصحیتخواه آن است که خیرخواهیات را به او برسانی و باید شیوهات مهربانی و مدارا با او باشد».