99
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

دارد، مثل: معرفت الله، معرفت پیامبران، معرفت امامان، معرفت معاد و سایر مسائل اعتقادی. از میان همه این واجبات، معرفت اﷲ مقدّم بر همه است و سایر اعتقادات فرع بر اثبات این مسئله است. معرفت اﷲ نیز بدون نظر و استدلال به دست نمی‏آید؛ زیرا خود، مسئله‏ای ضروری و بدیهی نیست بلکه از جمله امور کسبی و نظری است. معرفت اﷲ از جمله امور نظری است که حس و مشاهده در آن کاربرد ندارد؛ زیرا از جمله امور محسوس نیست. در دست‌یابی به معرفت اﷲ، به قول معصوم نیز نمی‏توان تکیه نمود؛ زیرا دور لازم می‏آید. تقلید در اصول دین نیز مستلزم ترجیح بلامرجّح است. پس باید پذیرفت که نظر و استدلال، تنها مقدّمه لازم برای دست‌یابی به معرفت اﷲ است.۱

نقد و بررسی

در مقام نقد دلایل فوق باید گفت: پیش‌فرض همه این دلایل، نفی «معرفت فطری و قلبی» یا به تعبیر متکلّمان مدرسه کوفه، «معرفت اضطراری» است؛۲ در حالی که این مطلب، اوّل الکلام است. بر اساس وجدان و نیز نصوص، انسان‏ها حامل معرفت فطری از خدا هستند. بر این اساس، اوّلین واجب، اعتقاد به خدا خواهد بود. امام صادق علیه السلام می‏فرمایند:

۰.لَيْسَ ﷲ عَلَى خَلْقِهِ أَنْ يَعْرِفُوا قبلَ أَن یُعَرِّفَهم. وَ لِلْخَلْقِ عَلَى اﷲ أَنْ يُعَرِّفَهُمْ، وَ ﷲ عَلَى الْخَلْقِ إِذَا عَرَّفَهُمْ أَنْ يَقْبَلُوا.۳

1.. مؤيّدى‏، الإصباح على المصباح فی معرفة الملک الفتّاح‏: ص۲۳؛ اسدآبادی، التعليقات على شرح العقائد العضدية: ص۶۰؛ سیّد مرتضى، جمل العلم و العمل‏: ص۳۶؛ همو، رسائل: ج۴ ص۳۳۹؛ مازندرانى‏، شرح أصول الکافی: ج۵ ص۶۲؛ فاضل مقداد، اللوامع الإلهية فی المباحث الکلامية: ص۸۵؛ علامه حلّى، تسليک النفس إلى حظيرة القدس: ص۸۶؛ همو، المسلک فی اصول الدين و الرسالة الماتعية: ص۹۷؛ حمصى رازى‏، المنقذ من التقليد: ج۱ ص۲۵۶.

2.. اشعرى‏، مقالات الإسلاميين و اختلاف المصلّين‏: ص۵۱.

3.. کلينى، الکافی: ج۱ ص۱۶۴؛ شیخ صدوق، التوحيد: ص۴۱۲.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
98

صیغه امر است که دلالت بر وجوب دارد. پس استدلال و نظر واجب است. همچنین وقتی آیه (إِنَّ فی‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِی الْأَلْبابِ)۱ نازل شد، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:

۰.ويلٌ لِمَن لاکها بين لحيتيه۲ و لم يتفکّر فيها.۳

۰.وای بر کسی که آن (قرآن) را تنها بر زبانش جاری سازد و در آن نیندیشد.

در این روایت، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بر ترک نظر و استدلال توعید نموده است. وقتی بر ترک کاری وعده عذاب داده شود، بدین معنا است که انجام دادن آن کار، واجب است. پس استدلال و نظر کردن واجب است.۴

۲. اجماع

با بررسی آرا و افکار اندیشمندان اسلامی، می‏بینیم که به اجماع، معرفت اﷲ را واجب می‌دانند و چنین وجوبی نیز بدون نظر به دست نمی‏آید؛ زیرا معرفت اﷲ بدیهی نیست، بلکه کسبی است. در این صورت، یا باید استدلال نمود و یا تقلید. تقلید در اعتقادات امری قبیح است، پس تنها راه رسیدن به معرفت الله، نظر و استدلال کردن است و هر آنچه واجب به آن نیازمند باشد به‏ گونه‌ای که بدون آن نتوان واجب را محقّق کرد، واجب خواهد شد. در نتیجه، نظر و استدلال از باب این‌که معرفت اﷲ بدون آن به دست نمی‏آید، واجب است.۵

دقّت در ادلّه فوق نشان می‏دهد که نظر و استدلال، مقدّمه برای رسیدن به معرفت اﷲ و تنها راه رسیدن به آن است. در اعتقادات، واجبات متعدّدی وجود

1.. ﴿همانا در آفرینش آسمان و زمین و آمد و شد شب و روز، نشانه‌هایی است برای خردورزان﴾. آل عمران: آیۀ ۱۹۰.

2.. در برخی از نقل‌های این روایت، به جای «بین لحیتیها»، تعبیر «بین فکّیها» آمده است که به نظر، دقیق‌تر می‌رسد (ویراستار).

3.. مجلسی، مرآة العقول: ج۲ ص۲۲۹؛ مجلسى، بحار الأنوار: ج۶۶ ص۳۵۰.

4.. آمدى، أبکار الأفکار فی أصول الدين: ج۱ ص۱۵۵.

5.. آمدى، أبکار الأفکار فی أصول الدين: ج۱ ص۱۵۶؛ جوينى‏، الشامل فی أصول الدين‏: ص۲۰ ـ ۲۱.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23604
صفحه از 435
پرینت  ارسال به